Heidi Bakar

Heidi Bakar

fredag 13 september 2013

filmjölkslimpa med äppelmos & dålig Fredag!

Hej mina vänner. Hoppas ni har en härlig dag. Själv har min börjat riktigt dåligt. Vi har inlämning i skolan varje Fredag och jag hade bara en liten uppgift att göra under förmiddagen sen skulle jag skicka in mitt arbete som jag suttit med hela veckan i mååååånga timmar. Tror ni att jag får igång datorn?

Gaaaah försökte och försökte, ringde Zebban som försökte hjälpa mig via telefon men icke har den startat... -Detta händer inte tänker jag! Helt galet. Jag har sparat arbetet just på den datorn så jag kommer inte åt den nån annan stans.. Tydligen finns det en liten chans att det går att få igång den utan att ominstallera den. Om det inte går så kommer alla dokument försvinna från datorn.

Så i så fall har jag två inlämnings arbeten+ ett prov till nästa vecka. Jo men visst det känns ju som det är lugnt. absolut panik stress!!!!!

Så håll alla tummar ni kan för att vi får igång datorn med dokumentet kvar.!
Jag skulle ha pluggat hela förmiddagen men eftersom alla mina skoldokument är på datorn fick det i stället bli en riktig städdag hemma. Ni vet när man gör allt, dammsuger, torkar golvet, dammar, tvättar, skurar badrummet, byter lakan, tvättar.. Puh riktigt trött nu.

Å igår blev det mycket bakning på eftermiddagen/kvällen. Lillan hjälpte mig med filmjölksbrödet och resten gjorde jag när hon somnat. Blev riktigt gott, brödet. Gjorde en limpa med dadlar och torkade fikon och en utan. Det är en variant, annars gör du båda med eller båda utan!

2 limpor

1 liter filmjölk
1 dl mörk sirap
1,5 dl äppelmos 
4 dl rågsikt
1 dl rågkross
10-11 dl vetemjöl
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt

ev torkade dadlar och fikon

Sätt ugnen på 150 grader
Börja med att röra ihop de torra ingredienserna i en stor bunke.Tillsätt fil, sirap och mos och ev hackad torkad frukt. Fördela smeten i två smorda brödformar.
Grädda brödet i ca 70 min.
Höj värmen till 200 de sista 10 min om du vill ha mer färg på.
Detta brödet ska tas ur formarna när det är färdig gräddat och sedan ligga inlindat i handduk till dagen efter.
Är ganska kletigt först så absolut bättre dagen efter.

Ofta vill Belle leka ute en stund efter dagis och det tackar man inte nej till nu när det varit så härligt väder, alla vill vara med !


Lera har blivit en favorit här hemma. Synd bara att tålamodet är så kort. Hehe.

Ha en riktigt bra kväll. Jag har precis hällt upp lite vin. Passar bra efter allt strul idag. Kram Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar