Heidi Bakar

Heidi Bakar

torsdag 5 september 2013

Äppelpaj Deluxe, extra allt!!

Hej på er. Härliga sommardag! Jag klär på mig för mycket varje gång jag ska ut med hundarna och så blir jag tokvarm, eftersom det är så kyligt på morgonen tror jag att det säkert är kallt när jag ska ut senare.
 Vi har köpt vinterdäck nu.. Bra och vara redo. Men Oj Oj vilken rolig utgift. Skrattade hela vägen.. absolut inte!
Dessa bilar, vi är så beroende av dem och jag är verkligen så glad för mitt körkort. (tack mamma och farfar för allt slit med övningskörningen) Meeen, vad det kostar.
Om man "råkar" köra på något som tyvärr händer ibland så är första tanken för mig -Fan va dyrt det här kommer bli! Men Men så är det om man inte vill åka kommunalt och cykel resten av livet ;0)

I bakgrunden mina fina tekoppar jag fick i present. Supersöta!

Här kommer receptet på den smarriga äppelpajen. Underbart med svenska, syrliga äpplen nu. Mums.
Det kan se krångligt ut med flera moment i receptet men det går smidigt och resultatet är värt det.
Gör små portionsformar eller en stor.

Mördegsbotten:
120 g rumsvarmt smör
3 dl vetemjöl
1 dl florsocker
1 äggula

Mazarinfyllning:
250 g mandelmassa
1 tsk kardemumma
100 g rumsvarmt smör
1 äggula
3 ägg

Äppelfyllning:
6 äpplen, syrliga
1 tsk kardemumma
1 msk kanel
50 g mandelspån
0,5 dl farinsocker eller råströsocker

Havresmuldeg:
0,5 dl havregryn
1,5 dl vetemjöl
0,5 dl strösocker
0,5 tsk bakpulver
60 g rumsvarmt smör

De är viktigt att smöret är rumsvarmt, annars blir det klumpar i.

Sätt ugnen på 180grader varmluft eller 200 vanlig

Börja med mördegen, nyp ihop med fingrarna eller kör alla ingredienser i en bakmaskin.
När degen går ihop så kavlar du ut den med hjälp av mjöl till en rundel ca 3 mm tjock och lägger i en smörjd pajform (eller flera små) Tryck upp degen på kanterna och skär bort överflödig deg.

Lägg mandelmassa i en bakmaskin om du har annars går det bra för hand också. Man kan riva mandelmassan grovt om man blandar för hand så är det lättare att få en slät smet.
Rör i smöret lite i taget med mandelmassan så det blir en klumpfri smet. Tillsätt äggula och ägg lite i taget.
När smeten är jämn och fin brer du ut den över mördegsbotten.

Skala äpplena och hacka dem i mindre bitar. Lägg i en bunke och blanda ner resten av ingredienserna.
>Fördela äppelfyllningen över mazarinfyllningen i formen.

Nyp ihop ingredienserna till smuldegen och strö den över äppelfyllningen.
Sätt in pajen i mitten av ugnen och grädda 30-35 min för en stor och 20-25 min för mindre formar.
Serveras ljummen eller kall med iskall vaniljsås. Mumma!!

Jag gjorde en snabb variant på hemmagjord vaniljsås till. Hade givetvis ingen vaniljstång hemma som jag annars alltid har i skafferiet så hittade ett recept med vaniljsocker.
Klassisk vaniljsås med vaniljstång och vispning på spisen är helt klart godare men vill man göra en snabbare variant som också är god och enklare att göra så är det receptet ett jättebra alternativ. Lägger upp det senare. 


Fina blomman jag fick av farmor & farfar. Behövdes verkligen något nytt. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar