Heidi Bakar

Heidi Bakar

söndag 2 februari 2014

Snöflingecupcakes!

Hej fina läsare. Hoppas att din helg har varit bra. Vad hände med vädret? Igår var det perfekt på alla vis och idag kom man utanför dörren till tö, slask och plusgrader? Så snabbt också. Synd tycker jag.

Men dessa söta cupcakes passar ändå in på vintertemat tycker jag allt. Smarriga med nutella! Alltid lika gott. 
Snörflingorna i kristyr kräver sitt lilla pill men de blir så fina. Jag ritade snöflingor på ett bakplåtspapper som jag sedan vände upp och ner på och spritsade enligt linjerna.



Kristyr:
200 g florsocker
1 äggvita

Vispa ihop florsocker med äggvita, den ska vara fast så den inte flyter ut. Vik ihop ett bakplåtspapper till en sprits och fyll med kristyr. Spritsa snöflingor på smörpapper, du kan sikta florsocker över pappret så lossnar de lättare. Låt torka ett dygn. (spar kristyren som blir över till dekoration)

Cupcakes
12 st

125 g smör, mjukt
2 dl strösocker
2 ägg
3,5 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2/3 dl naturell yoghurt
1 dl hasselnötter
nutella

Sätt ugnen på 180 grader
Vispa smör och socker pösigt. Tillsätt äggen ett i taget och vispa lite grann. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker för sig och vänd ner detta i smeten, rör även ner yoghurt och hackade nötter.
Skeda upp i formar till 3/4 delar. Lägg en klick nutella i varje form och ta en tandpetare och blanda ihop smeten med nutella. Grädda i 15 min cirka.
(jag gillar när de är lite kladdiga om man känner med en sticka, då slipper du torra cupcakes)

Till dekoration
Vit marsipan
nutella
kristyr
strössel


När kakorna är kalla bred ut nutella på dem. Kavla ut vit marsipan och stick ut rundlar som har samma storlek som formarna. Lägg marsipanen på nutellan och bred ut en klick kristyr på. Häll på strössel och sätt en snöflinga på varje cupcake. Servera!


Trevlig kväll!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar