Heidi Bakar

Heidi Bakar

tisdag 11 februari 2014

Krämig lasagnepaj!

Go´kväll! Hoppas du haft en härlig dag. Lillan somnade för en liten stund sen och jag ska strax fortsätta med pluggandet. Jag och Belle ska vara lite lediga och hälsa på svärmor. Ska bli så roligt. Vill bli klar med inlämningen så jag kan vara lite ledig och inte känna stress. Lyx att kunna åka iväg några dagar!

 Jag tänkte tipsa om en god maträtt nämligen lasagne och paj i ett! Lät konstigt när jag hörde det men efter att ha lagat det så känns det helt rätt. Paj som smakar lasagne. Mums mums..
(bli inte livrädd av alla ingredienser, det går snabbt att laga!)

Deg:
3 dl vetemjöl
125 g smör
3 msk vatten
salt

Kör ihop mjöl och smör i en mixer och tillsätt vatten och salt. Tryck ut i en smord pajform och låt vila i kylen ca 30 min.

Fyllning:
400 g köttfärs
1 gul lök
0,5 burk krossade tomater¨
1 msk tomatpuré
kryddor (taco, spiskummin, oregano, cayenne)
1 msk rödvinsvinäger
salt o peppar

Bechamelsås
2 msk smör
2 msk vetemjöl
3 dl mjölk
salt o vitpeppar

Äggstanning
3 dl vispgrädde
3 ägg

3 dl riven ost

Sätt ugnen på 200 grader.
Förgrädda pajskalet 10 min. 
Stek köttfärs med hackad lök. Tillsätt krossade tomater, tomatpuré och kryddor efter smak. Låt koka ihop några minuter och smaka av med vinäger och salt/peppar.

Gör bechamelsåsen eller använd färdig på tetra.
Smält smör, vispa ner mjöl och häll i mjölken. Låt puttra några minuter och smaka av med salt o peppar.

Häll i köttfärsröran i pajskalet. Strö över osten och häll på bechamelsåsen. Vispa ihop grädde och ägg och häll detta över allt. In i ugnen ca 30 min. Lägg på folie när pajen har fått lagom gyllenefärg.


Så krämig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar