Heidi Bakar

Heidi Bakar

torsdag 27 februari 2014

Godaste pizzan med blomkål

Hej bloggisar och god morgon! Vaknat pigga och krya? Jag lämnade nyss mitt lilla troll på dagis och ska sätta mig med naturkunskapen. Men kunde inte låta bli att skriva några rader till dig först!

Den här pizzan är supergod! Jag var mycket skeptisk mot en pizzabotten av blomkål men oj vad överraskade vi blev. Väldigt gott och perfekt för dig som inte äter gluten eller kolhydrater! Till och med Belle åt som absolut inte äter blomkål men smaken försvann liksom efter tillagning. Testa och njut!



Ett tips är att ha en trådsil och en mixer.. Vi hade inget av det. Haha så vi fick kämpa lite med att riva blomkålen och sedan hälla av kokhett vatten bara med hjälp av ett lock. Men såklart fixade vi det.. tog bara lite längre tid och magen kurrade högre och högre. Hihi. -Så Lillsyrran, dags och köpa en sil i alla fall ;)

2 pers

1 blomkålshuvud
1 ägg
100 g chevre
lite salt
oregano eller basilika

Sätt ugnen på 225 grader. (200 grader varmluft)
Skär bort roten på blomkålen och kör till en risliknande konsistens i en mixer. Koka "riset" i 4-5 min. Häll av vattnet och pressa ur så mycket vatten du kan -Viktigt!!
Blanda ner ägg och småbitar chevre. Krydda. 
Bred ut smeten på ett bakplåtspapper på en plåt. Grädda i 40 min.



Fyllning
helt efter egen smak
vi tog
Krossade tomater med vitlök & basilika
champinjoner
skivad mozzarella 2 paket
på slutet av gräddningen la vi på parmaskinka o pizzakrydda


Lägg på valfri fyllning och kör in i ugnen igen ca 5-10 min. När pizzan var färdiggräddad toppade vi med bladsallad och cocktailtomater.

(det vänstra hörnet är Belles bit...inga grönsaker här inte)


>Så nu behöver du inte fundera på fredagsmys mat till i morgon mer.. Kör på Pizza!!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar