Heidi Bakar

Heidi Bakar

tisdag 24 juli 2012

Väldigt lätt surdegsbröd

Jamie Oliver sa igår på sitt program att brödbak kan man jämföra med golf. -Ingen kan det i början men man slutar inte för det utan försöker igen och igen tills man blir bättre. 
-Det är fler som fortsätter med golf när det går dåligt i början än brödbagare som misslyckas de första försöken.
Det är bara och göra ny deg om det inte blir bra -Ge det några försök. Det är värt det!!




Detta surdegsbrödet tyckte jag gick väldigt lätt. Och om du inte har en surdeg KÖP en färdig. 
Finns vid jäst-smör hyllan i butiken och det står på hur du gör!!

Ett stort bröd
10 g jäst
3 dl surdeg
6 dl ljummet vatten
14-15 dl vetemjöl special
1,5 msk salt

Lös upp jästen i vattnet. Tillsätt mjöl och surdeg.
Låt degen arbeta i maskin ca 15min.
Tillsätt saltet och kör ytterligare 5min.
(man tillsätter saltet efter en stund för den inte ska "döda" jästen)

Häll degen i en oljad plastlåda eller lägg den i en stor bunke och sätt plastfolie ovanpå.
Låt den jäsa 2-4 timmar. (ju mer desto bättre)
Häll upp den på mjölat bakbord. Forma den försiktigt till en limpa. 
Man vill ha så mycket luft kvar som möjligt så sträva inte efter en perfekt formad limpa utan vik den bara 
några gånger och lägg den på plåt med bakpapper.

Ugnen: 250grader
Låt jäsa under handduk ca 1,5timme.
Min limpa blev jätte stor..


Sätt in den i ugnen och kasta 1dl kallt vatten och stäng luckan snabbt.
Grädda i 40-50min.
Flytta ner den om den blir för mörk ovanpå.
Knacka under brödet när du tagit ut det. Låter det ihåligt är det klart!
Låt  det kallna på galler.

Jag fryser alltid in mitt bröd samma dag. Tycker det snabbt blir torrt om det ligger framme.

Lycka till nu och våga testa. 


2 kommentarer:

  1. Håller för tillfället på med min första surdegsgrund, mycket spännande!! Håller tummarna för att jag gör rätt och kanske kan få mig ett gott bröd till helgen :)
    Kram Linda

    SvaraRadera
  2. Va roligt =) Hoppas de går bra!! Bara att köra på!
    Kram

    SvaraRadera