Heidi Bakar

Heidi Bakar

fredag 20 juli 2012

Fredagkväll i Köket.

Puuh så skönt det var att sätta sig nu. Har syltat, saftat och bakat ikväll. Älskar och känna mig trött i kroppen efter "arbete". Har alltid haft ett fysiskt arbete och det senaste året har också varit väldigt aktivt med att kånka på lillan hit och dit. Så nu när Zebban är hemma oxå har jag inte varit så trött på kvällarna. Och jag har faktiskt saknat det. Jag gillar att vara igång och jobba, fixa och dona.

Testade ett nytt recept på Rabarber-jordgubbssaft. Hoppas det blir gott. Får smaka imon när den kallnat. Men det här receptet på jordgubbssylt är jätte gott. Är lime i så det bryter av så bra mot jordgubbarna.

Jordgubbssylt 2 burkar
2 liter jordgubbar
1 msk vatten
1 vaniljstång
3 dl syltsocker
7 dl strösocker
1 lime

Rensa, skölj och halvera jordgubbarna. Dela vaniljstången på mitten och skrapa ut fröna.
Koka upp jordgubbar, vaniljstång+frön o vatten. Låt koka 15min.
Skumma om det behövs.
Lyft ur vaniljstången och häll i socker, limeskal och limesaft.
Koka upp och rör till sockret har smält.
Häll upp i varma, rengjorda burkar. 
Förvara i kylskåp.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar