Heidi Bakar

Heidi Bakar

söndag 1 juli 2012

Väldans God Pizza!

Fredagsmys för oss brukar ibland bli hembakad pizza. Jag hittade ett jätte bra recept på pizza deg för ett tag sen som är smidig att baka ut och blir lagom tjock. Man behöver inte alls mkt deg för den   stiger ganska mycket i ugnen.
När jag bara ska göra pizza till mig och zebban gör jag alltid en halv sats.Men i Fredags skulle jag göra till 4pers och gjorde då dubbel sats och baka den i en långpanna. Botten blev väldigt tjock så om man gillar tunna bottnar rekommenderar jag en halv sats.

25 g jäst
2 dl fingervarmt vatten
0,5 dl olivolja
1 tsk honung
5-6 dl vetemjöl
0,5 tsk salt

Lös upp jästen i vattnet. Blanda ner allt utom saltet. Kör på medelhastighet ca 10min och häll sen i saltet och kör ytterligare några minuter.
Låt jäsa minst 30 min,

När jag gör pizza brukar jag aldrig kavla ut degen utan försiktigt dra ut den till lagom storlek och tjocklek. Jag har en baksten som jag gräddar den på. Då blir den nästan stenugnsbakad :P
Men har man ingen sten går det jätte bra att olja en långpanna och trycka ut degen i.
Gräddtid är lite olika. Har du en sten tar de ca 5-10min. Men långpanna kan ta längre tid. Vår jätte pizza i fredags tog över en halvtimma. Men den va flera cm tjock ;)

Jag brukar göra tomatsås bara för jag tycker det är så himla enkelt och gör man ändå degen kan man göra tomatsåsen under tiden så hinner den svalna tills det är dax att baka ut degen. Sen kan man smaksätta såsen precis som man gillar. Stark, vitlök, paprika mm..

0,5 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 burk passerade tomater
2 msk tomatpuré
0,5-1 msk strösocker
en skätt rött vin
0,5 msk oregano
0,5 tsk paprikapulver
1 tsk basilika
salt
rikligt med svartpeppar
cayennepeppar

Hacka lök och vitlök och fräs i olivolja.
Tillsätt tomater, vin, tomatpuré, oregano, basilika, paprikapulver och lite socker.
Låt puttra ca 10min.
Smaka av med salt, peppar, cayennepeppar och ev mer socker.
Har du färska örter så ta givetvis dem istället för torkad!!



Så släpp loss fantasin och börja skapa din favorit pizza. Tänk på att lägga ett tunt lager med tomatsås så inte botten blir blöt och degig. Sen lägger du ett rikligt lager med riven ost och avslutar med din fyllning överst!!
Här är en bit med champinjoner, bacon, skinka, ananas och mycket mozzarella! 
(extra allt helt enkelt);=)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar