Heidi Bakar

Heidi Bakar

torsdag 16 maj 2013

Underbara Macarons!

God dag! Jag sitter o pluggar lite historia (eller inte just nu men innan)!
Timmarna går snabbt och det tar mer tid än man tror. 

Här kommer receptet jag använde till macaronsen. Så kul att baka dessa små bakverk. Gör dem små som 5-kronor och låt de stå minst 30min innan du bakar av dem så de inte flyter ut en massa.


Jag gillar inte smörkräm så mycket. Därför gjorde jag en fyllning på färskost, smör och socker som jag smaksatte på olika vis. Mycket godare!

Jag gjorde detta recept!


Fyllning 

100 g färskost  naturell
100g smör, mjukt
ca 4-5 dl florsocker

Vispa färskost och smör. Tillsätt sockret lite i taget.
När smeten är tjock o lämnar spår av vispen är det lagom konsistens.
Jag delade upp fyllningen i 3 skålar.

Så smaksatte jag på 3 olika sätt;

1 dl hallon. Pressa ur mycket vätska med hjälp av en sil.
Blanda ihop hallon med krämen.

1 citron
Tvätta citronen noga och riv i skalet. Nästan allt.
Blanda.

6 msk nötcremé
kakao
Blanda ner nötcreme och sikta ner kakao i krämen. Jag började med 2 msk och smakade av.
Ta mer om du vill ha kraftigare chokladsmak.

Låt fyllningarna stå i kylen en stund innan så är det lättare att bre ut dem.

(hallonfyllningen blev alldeles för lös så pressa ut ordentligt med vätska och tillsätt ev lite mer färskost i)

Väldigt god pistagefyllning:
50g färskost
1 dl pistagenötter (ja tog saltade)

Mixa nötterna fint. Häll i osten och kör en stund till.
Färdig att bre ut på macaronsen!
Dom här blev jag supernöjd med. Ser ni skillnaden mellan gröna och bruna? De bruna blev för fluffiga och mer lika maränger. Kände när jag spritsade ut dem att smeten var för hård. Tänk på det vispa inte för länge. Kortare än en marängsmet.


Om du förbereder macaronsen i förväg tycker jag det bästa är att frysa in bottnarna och sedan lägga på fyllningen samma dag som servering. Och fyllningarna kan du förbereda dagen innan så är det bara att lägga ihop dem samma dag!

Lillan hjälper mig att duka bordet inför kalaset. Så nöjd att få en egen uppgift!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar