Heidi Bakar

Heidi Bakar

onsdag 8 maj 2013

Goda, nyttiga frallor

Brödet igår blev bra! Kul när det lyckas. Degen var ganska lös och då jäste det bättre så det blev stora, luftiga frallor.
Lägg dem gärna tätt på plåten så jäser de ihop lite. Blir det som brytbröd:-)

50g jäst
5 dl ljummet vatten
0,25 dl Farinsocker
0,5 msk salt
2 dl grahamsmjöl
2 dl rågmjöl
7-8 dl vetemjöl special

Sesamfrö, pumpakärnor till topping

Lös upp jästen i vattnet. Tillsätt salt och socker. Häll i mjölet lite i taget.
Min deg blev väldigt kladdig så jag tillsatte lite extra mjöl. Men blir den för torr tar du mer vatten.
Låt degen knådas ett tag, ca 6-8 min.
Den ska vara lite kladdig.
Jäs ca 40 min.

Mjöla bordet lite och häll upp degen. Dela i två bitar och rulla ut till längder. Dela varje i ca 6 bitar. Rulla dem runda och Lägg på plåt med bakplåtspapper.
Jäs ca 30-40 min
Sätt ugnen på 250℃ i god tid.

Pensla med vatten och strö på sesamfrö och/eller pumpakärnor.
Grädda plåten i mitten av ugnen ca 15 min. Sänk värmen till 200℃ direkt när du sätter in plåten.

Inte så fina frallor men väldigt goda och mättande ❖

Den här veckan har hittills varit effektiv. Sålt en del kläder och leksaker. Tycker det är så bra när saker kommer till användning.. Behöver inte alltid köpa nytt.

Idag sålde vi barnvagnen✔
Har köpt en Sulky.. Så himla skönt med en mindre vagn.
Mer plats i bilen och hallen..
Bellis tyckte det var jätte spännande. Klättrade i och ur vagnen flera gånger
:-P

Härligt med helgdag imorgon. Har ni haft lite "extra fredag" ikväll?
Känns konstigt att inte jobba imorgon bitti eftersom jag gjort det alla helger nu sedan april.
(tur att ting väcker oss halv sex ✘not✘ )

Så härligt att Ting har sådan energi. Älskar och se det. Alltid på språng, koll på alla, full fart..♥

Natti✿

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar