Heidi Bakar

Heidi Bakar

tisdag 28 maj 2013

Grym kladdkaka med vitchoklad&kokostopping

I fredags ville jag bjuda på efterrätt och hade ont om tid. En kladdkaka hinner du alltid slänga ihop. Speciellt ett sådant här recept när du bara rör ihop ingredienserna och så tjoff in i ugnen. 

2 ägg
3 dl socker
0,5 tsk salt
3 msk kakao
1 msk vaniljsocker
2 dl vetemjöl
125 g smör
2 dl valnötter

chokladglasyr:

0,5 dl vispgrädde
100 g vitchoklad
1 msk smör

1 dl kokos

Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret.
Rör ihop ägg, socker, vaniljsocker med en gaffel. Rör i salt, mjöl och kakao.
Sist det smälta smöret och nötterna.
>Bred ut smeten i en ugnsform. Grädda i 20-25 min. Hellre för lite än för mycket.
(tänk på att den eftergräddar lite utanför ugnen också)

Rosta kokosflingorna i en torr panna.
Hacka chokladen. Värm grädden. EJ koka!
Blanda ner chokladen och rör tills den smält. Blanda sist i smöret.
Bred glasyren på kakan och strö på kokos.

Servera med glass. Mums !!
 Jag är nog världens sämsta fotograf, Haha. Ska allt önska mig en kamera i födelsedagspresent. Tänk vilka fina bilder jag skulle ha då :P


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar