Heidi Bakar

Heidi Bakar

söndag 26 maj 2013

Surdegsbröd med Dinkel!!

Hallå Söndagskväll. Allt väl? Jag har blivit förkyld. Blä! Hoppas det bara är något kortvarigt.. Känner mig lite matt i kroppen. Vi har haft en skön Söndag. Lekparks besök i förmiddags (såååå kallt. Kände mig nerkyld efter, huuuaa) sedan lite fikabesök på eftermiddagen..

Hade dåligt flyt på bakningen i helgen. Macaronsen blev inget bra alls och mina "Miss Piggy" cupcakes fick inte heller den rätta looken.. Men så är det ibland. Kul med lite barn inspirerat fika :P 
(även om vi mest var vuxna som åt) hehe.

Detta brödet är superlätt och gott så testa!!

15 g färsk jäst
4 dl kallt vatten
1 dl vetesurdeg
4 dl dinkelmjöl, siktat
12 dl vetemjölspecial
1 msk salt
0,5 msk socker

Lös upp jästen i en stor bunke, gärna med lock till.
Blanda i surdeg och sedan mjölet.
Degen ska vara lite kladdig med ändå hålla ihop till en klump.
Blanda sist i salt o socker.
Sätt på locket eller plast och ställ i kylskåpet 12-18 timmar.

Dag 2:
Mjöla bordet. Förbered en bricka med ett bakplåtspapper på.
Ställ in en plåt i ugnen och sätt den på 275 grader.

Häll upp degen på bordet. Dela i två bitar.
Dra försiktigt ut till en rektangel och vik ihop till en limpa.
Lägg på brickan med skarven neråt.
fukta brödet med lite vatten och strö på vallmo om du vill ha det.
Låt vila tills ugnen är varm.

Ta en blomspruta med vatten. Låt bakplåtspappret med bröden glida in på plåten i ugnen. Spraya med vatten. Stäng luckan och grädda 15min. Sänk till 240-250grader.
Öppna luckan, vädra och grädda ytterligare 20 min. Sänk värmen till 200 grader om det börar bli mörk yta.
Låt kallna på galler. Skiva och frys in eller ät en skiva med smör på.. ÅÅÅ så gott..



Gömt godis till hundarna i gräset :P

Ha en mysig kväll. Jag ska koka lite te. Natti.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar