Heidi Bakar

Heidi Bakar

torsdag 2 maj 2013

Ljust bröd

Go'kväll!! Allt väl?
Jag har precis avslutat mitt kvällsfix i köket. Idag bakade jag ljust bröd som är gott att rosta, förberedde inför tårtbeställningen imorgon.
Gjorde en omgång müsli också. Så gott till frukosten!!

Detta brödet är lätt att göra och det ända man ska tänka på lite extra är att degen inte blir för hård och torr.
Jag fick tillsätta lite extra vatten i min deg men det är alltid olika med mjölet.

2 bröd
50g jäst
5 dl ljummet vatten
1 dl olivolja
2 tsk sirap, ljus
2 tsk honung
1 dl vete-eller havrekli
9-10 dl vetemjöl special
1 msk salt

Sesamfrön och vallmo till formarna

Lös upp jästen med vattnet. Tillsätt sirap, honung och olja. Häll i mjöl och kli. Tillsätt saltet.
Låt degen arbetas en stund. Känn om den känns mjuk och på gränsen till kladdig, då är den perfekt. Häll i mer vatten/mjöl annars!
Jäs övertäckt ca 40min.

Baka ut degen till två Limpor. Lägg den i brödformar som du smörjer med olja och strö på frön.
Låt brödet jäsa ca 40 min till. Sätt på ugnen på 250 grader i god tid.

Snitta brödet med en vass kniv. Tryck inte för hårt!!
Skjuts in i ugnen. Sänk värmen till 200 grader och Grädda i 30 min.
Låt svalna på handduk.
Skiva och frys in dekret njut direkt:-P

Vi hade en mysig förmiddag med Belles gudmor och son. Belle ville vara bebis igen och provade både gåstol och hans säng med babymobilen på. Sötis♥♥

Nä nu får de bli lite soffmys!✔
Ha en fin kväll✪

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar