Heidi Bakar

Heidi Bakar

lördag 2 augusti 2014

Mandel/kanelfyllning till bullar

Hej lördag! En strålande dag! :) visst? Oj vad många som var ute i spåret idag, tror det börjar krypa i många nu efter semesterns alla goda middagar, glassar, drinkar och allt annat gott som vi ätit. Men härligt! Kämpa på. Det blir bara lättare. Jag har ett problem när jag springer.....jag kan inte springa lugnt! Oj vilket lyxproblem tänker du men det är så irriterande art jag aldrig lyckas att ta en lugn runda utan alltid pinnar på för glatta livet.

Ock om det är någon lite längre fram på vägen ska vi inte ens tala om....då bara m å s t e jag springa om dem personen. Idag hade jag absolut bestämt mig för en lugn runda eftersom jag körde ett styrkepass, ben igår och då vill jag inte köra för hårt idag.. nä men de slutade som vanligt med att jag sprang i för högt tempo. Jag blir stressad när jag springer långsamt för då tror jag att jag kanske blir trött helt plötsligt och inte kommer orka hela vägen.. fast de borde va tvärtom?!
Får jobba vidare på det.

Ohhh tips! Tips! Lyssna på Martina Haags vinterprat på Sveriges radio appen, i p1. Sååååå himla bra och roligt. Hon snackar löpning. På ett roligt sätt.

Nu till en grym fyllning till bullar för alla oss som älskar mandel.

Till en sats deg

400 g mandelmassa
Lite vatten
Kanel, mald

Använd maskin om du har annars händer. Riv i så fall mandelmassan.

Kör mandelmassan litegrann i maskinen, använd en vinge om du har. Tillsätt lite vatten. Den ska vara fast men ändå bredbar så var sparsam med vattnet annars blir den för lös och rinner ur bullarna . När du har lagom konsistens kavlar du ut degen. Bred på massan och pudra över rikligt med kanel. Bred ihop allting, jämna ut och rulla ihop. Där i bitar och lägg dem helst i formar.
Gott att toppa med mandelspån och pärlsocker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar