Heidi Bakar

Heidi Bakar

tisdag 12 augusti 2014

Hälsofrallor med Rågflingor

Go kväll! Mår ni bra? Visst kändes det som hösten är på ingång? Visst, är bara mitten av augusti men när jag åkte till jobbet i morse var det krispigt i luften.
Men tycker hösten är mysig på sitt sätt.. Tjocka, stickade tröjor. Gott te och tända ljus. Snygga skinnstövlar. Laga goda grytor. Krypa upp i soffan under en pläd.

Dessa goda frallor är perfekta frukostbröd.. Mättar och ger energi. Smöret och mjölken ger ett mjukt bröd och Rågflingor ger det tuggmotstånd.

Ca 12 st

50 g smör
5 dl mjölk
30 g jäst (50 g om du inte har surdeg)
2 msk honung
2 tsk brödkryddor
1 dl surdeg, vete
2 tsk salt
2 dl Rågflingor
2 dl grovt rågmjöl
Ca 8 dl vetemjöl

Ägg, frön/gryn/mjöl

Smula jästen i en bunke. Smält smöret och häll i mjölk, honung och kryddor.. Värm till 37°. Lös upp jästen med vätskan. Tillsätt surdeg, salt, Rågflingor. Häll i vetemjöl och låt degen arbetas ca 8 min. Tillsätt mer mjöl om dem är kladdig och inte släpper bunkens kanter. (mjölkmängd beror på hur fast din surdeg är och färskheten på mjölet)
Låt jäsa under duk i 30 min.

Baka ur degen till ca tolv frallor. Lägg på plåt med bakplåtspapper. Jäs under bakduk i ca 45-60 min.
Sätt ugnen på 250° i god tid.

Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö på frön/mjöl/gryn
In i ugnen i 12 min på 200°.
Låt kallna under bakduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar