Heidi Bakar

Heidi Bakar

måndag 3 februari 2014

Saftiga morotsfrallor med råg

God Morgon. Härligt med en ny vecka! Gillar känslan av att ha hela veckan framför mig och det är bara att börja forma den som man vill. Hällt upp dagens första kopp kaffe...aaah så gott! Ska strax börja med naturkunskap kurs 2. Spännande att se vad den innehåller.

Dessa godingar bakade jag i gårkväll. Ni som följt mig ett tag vet kanske vid detta laget att morotsbröd är min favorit så testade ett nytt recept igår med havre och råg. Degen ska vara väldigt lös, detta ger saftiga frallor. Kletigt att jobba med men helt klart värt besväret.

ca 15 st

50 g jäst
5 dl ljummet vatten
2 msk honung
2 msk rapsolja
2 stora eller 3 små morötter, finrivna
2 dl havregryn
2 dl vetemjöl
1 dl vetekli
6-8 dl rågsikt

Lös upp jästen med vattnet, honung och olja. Tillsätt morötter, havregryn, vetemjöl och vetekli. Häll i rågsikt, börja med 6 dl och häll i mer allt eftersom. degen ska vara lös men ändå hålla ihop. Strö lite mjöl över och låt jäsa ca 60 min.
Mjöla bordet och häll upp degen. Dela den i två bitar. Dela sen varje bit i lagom stora frallbitar. Forma dem lite slarvigt med hjälp av  mjöl och lägg på plåtar.
Jäs ca 30 min. Sätt ugnen på 225 grader varmluft eller 250 grader.

Grädda plåtarna samtidigt om du har varmluft, annars en i taget. Gräddtid ca 15 min i 200 grader varmluft eller 225 grader vanlig.
Låt svalna under bakduk.








Önskar dig en härlig dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar