Heidi Bakar

Heidi Bakar

måndag 24 februari 2014

Mandelsemlor LCHF

Hej Måndag! Har ni vaknat på "rätt sida"? Jag blev så förvånad över hur ljust det var när jag gick ut strax innan sju i morse. Vad härligt att det börjar bli mycket ljusare ute nu! Full fart mot våren! Igår när solen sken på oss i Lund sprang Belle runt på gräsmattan och skrek:
-Solen lyser, åååh vad härligt. 
Haha. Snacka om att de tar efter vad vi säger- Småbarn får tidigt intryckt att solen är något vi längtar efter och uppskattar mycket. 

Belle älskar grädde :P

I helgen bjöd Tilda oss på semlor. Bakade med mandelmjöl och på sukrin. Alltså nyttigare än en klassisk semla. Det är ett gott alternativ för dig som inte äter gluten eller vill hålla nere kalorierna. Bra vardags fika =)

3 ägg
4-5 msk sötning, stevia/honung/sukrin
1 dl grädde eller kokosmjölk
2 msk kokosnötmjöl
2 dl mandelmjöl
2,5 msk fiberhusk
(2 msk bakprotein, onebake)
3 tsk bakpulver
2 tsk kardemumma

Sätt ugnen på 175 grader varmluft. (annars 200)
Vispa ägg och sötning poröst. Rör i resten av ingredienserna.Låt vila 10 min. Forma fyra bullar med blöta händer och lägg på plåt. Grädda i ca 20 min. Låt svalna under en bakduk.

Mandelmassa
Massor av inkråm från bullarna
6 msk grädde
2 dl mandelmjöl
(lite hackad, rostad mandel om man vill)
3 msk sötning

Topping:
Vispad grädde ca 1,5 dl

Blanda grädde, mandelmjöl, sötning. Rör i inkråm från bullarna. Lägg en rejäl klick på varje bulle och toppa med vispad grädde!


Vi pudrade på lite florsocker!


Ha nu en jättebra Måndag! Jag ska visst göra olika expriment med andning och puls till mitt skolarbete.. Tänk att det bara är några veckor kvar! ?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar