Heidi Bakar

Heidi Bakar

tisdag 11 februari 2014

Alla hjärtansdag Cupcakes

Ja nu börjar det närma sig den stora kärleksdagen. Hihi. Nä inte ska vi förstora upp det allt för mycket men en liten uppmärksamhet kan vi allt ge det, eller hur? En liten blombukett, rosor eller en chokladask. Det är de små tingen som lyser upp vardagen och ger lite extra glans i förhållandet. Jag skulle kunna tänka mig en ring till exempel, en speciell ring *blink*... Haha inga höga förhoppningar va?
Så känn ingen press darling! ;)


Jag gjorde dessa cupcakes i helgen. Passade på när jag hade många att bjuda. Gjorde hälften med vitchokladfrosting och hälften med hallonfrosting. Smarrigt.
Passa på att baka dem nu och frys in och ta bara ut och lägg på frosting på fredag. 
Jag hade miniformar och gjorde en halv sats och fick ut 15 st.




12 normal stora

3 ägg
2,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
100 g smör
1 dl mjölk
3,5 dl vetemjöl
1 nypa salt
2 tsk bakpulver
skalet av en citron + lite saft
3 dl hallon, färska eller frysta

Sätt ugnen på 175 grader varmluft
Vispa ägg, socker och vaniljsocker riktigt pösigt. Smält smör och häll i mjölken. Vänd ner i äggsmeten. Blanda mjöl, salt och bakpulver och vänd försiktigt i smeten. Riv i skalet från citronen och saft, smaka av så det inte blir för surt. Rör i hallonen. Fyll formarna till 2/3 och grädda i ca 15 min (miniformarna tog ca 8 min)
Låt kallna helt.

Frosting
Vitchokladfrosting, till 12 cupcakes
200 g vitchoklad
200 g philadelphia
florsocker

Smält chokladen i micro eller vattenbad (tänk på att vitchoklad är väldigt känslig för hög värme) Ställ ut philadelphiaosten i rumstemperatur. Låt chokladen svalna en stund.
Blanda ihop choklad och ost. Smaka av med florsocker och spritsa eller bred ut frostingen på cupcakes´en.
Dekorera med hjärtan i marsipan eller vad du vill =)

Hallonfrosting
till 12 cupcakes
3 dl florsocker
150 g philadelphia
1,5 dl hallon

Rör ihop florsocker och färskost. Vänd i hallonen. Spritsa eller bred ut på cupcakes´en. Dekorera efter tycke!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar