Heidi Bakar

Heidi Bakar

lördag 1 februari 2014

Goda frukostbaguetter

Redan Lördag eftermiddag, vart tog dagen vägen? Vi hade en mysig förmiddag med lite snowracer-åkning och snögubbsbygge. Skönast och gå ut på förmiddagen tycker jag, så kan man bara strosa hemma sen och plocka lite.






Vilken snygging va? ;)



I morse gjorde jag baguetter till frukost. Så lyxigt med nybakat och jag tycker det är smidigare än att åka iväg till ett bageri. Jag gjorde degen igår kväll och bara tjoffade in dem i ugnen i morse. Mums.
Testa och bli förvånad över hur smidigt det faktiskt är!

ca 8 st

6 dl kallt vatten
25 g jäst
1 dl surdeg (kan uteslutas men godare med)
1 msk honung
10 dl vetemjöl special
1 tsk salt
olivolja

vallmo/sesamfrö till utbakning

Rör ut jäst, surdeg, honung i vattnet i en stor skål eller låda. Tillsätt mjöl och salt. Rör ihop till en deg. (görs förhand) Den ska hålla samman men vara ganska lös. Olja botten av skålen eller bunken och sätt på lock eller plast. Ställ in i kylskåp över natten.

Dag 2
Sätt ugnen på 250 grader och sätt in två plåtar. Tag ut degen från kylen.
Mjöla bordet och häll ut degen. Drag ut den försiktigt och vik den en gång.
Dela med en skrapa eller vass kniv i avlånga bitar. Lägg dem på en bricka med bakplåtspapper. Pensla med lite vatten och strö på vallmo eller sesam.
 Låt dem vila till ugnen är varm.

Tag fram 2-3 isbitar. Låt pappret med bröden glida in på plåten i ugnen. Kasta isbitarna på den andra plåten. Grädda i 220 grader ca 15-20 min. (får de för mycket färg så kan du sänka till 200 grader på slutet)
Låt svalna på galler. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar