Heidi Bakar

Heidi Bakar

tisdag 4 februari 2014

Goda och nyttiga chokladmuffins

God Kväll där ute. En hostig tjej har nyss somnat. Trött efter dagis och simskola. Idag var hon väldigt busig och sprang runt. Lyssnade lite i alla fall men fick säga till henne X-antal gånger. 

Jag bakade chokladmuffins idag. Hittade ett recept med nyttiga ingredienser, kanon ju! Goda och saftiga också. Perfekt mellis och högt protein innehåll.
 (ja, jag har snöat in lite på det...)

Bakning är verkligen så avkopplande tycker jag. Därför jag gör det så ofta *ler* Så vill jag koppla bort skolan en stund på min "lunchrast" brukar jag baka något smidigt. Så tar jag det till mitt trefika sen ;)

Jag tycker mandelmjöl är galet dyrt så jag brukar mixa mandel väldigt smått och använda det som mjöl. Funkar kanon!

12 st

1 dl havregryn
3 dl mandelmjöl
1 dl grovhackade mandlar
2 tsk bikarbonat
3 msk kakao
2 msk honung
2 ägg
1 stor eller 2 små bananer
1 dl kvarg/kesella
0,5 dl rapsolja
50 g mörk choklad, minst 70% kakaohalt

Sätt ugnen på 200 grader (180 varmluft)
Blanda havregryn, mjöl, mandel, bikarbonat och kakao. Vispa upp ägget några minuter med elvisp. Rör ner honung, mosad banan,  kvarg och olja. Rör ihop detta med de torra ingredienserna. Vänd sist i hackad choklad. Fyll muffinsformar till 2/3 delar med smet och grädda i ca 10-12 min. De ska vara lite kladdiga.
Bara att hugga in. Mums!



Om lite drygt en vecka är det alla hjärtansdag. Har ni koll på det? 
Jag tycker det är lite mysigt faktiskt så det blir någon extra god mat och efterrätt. Kul och passa på och göra något extra!
I morgon tipsar jag om ett bakverk som passar in =)
Vi hörs då.

Trevlig kväll!
 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar