Heidi Bakar

Heidi Bakar

torsdag 2 januari 2014

Smördegs potatisrullar

Hej Torsdag! Jag tror hela tiden att det är Måndag eftersom det kändes som Söndag igår. Men nu är det snart helg igen. Gott. Så vad passar bättre än att tipsa om en god potatisrätt till helgens middag kanske?

1 ark smördeg
kokt potatis ca 3-4 st
västerbottensost ca 2 dl
timjan, cayenne eller annan krydda
salt, peppar
1 ägg

Sätt ugnen på 200 grader varmluft ( 225 utan )
Rulla ut smördegen och pressa över potatis i ett jämt lager. Använd en potatispress om du har. Fördela riven ost på och krydda. Timjan är väldigt gott med potatis men ta cayenne eller något annat om du hellre vill det. salta och peppra.
Rulla ihop degen ganska hårt och skär i ca 2 cm tjocka skivor. Ställ dem på en plåt med bakplåtspapper, pensla med uppvispat ägg och grädda i 20 min.

Vi hade kött och rödvinssås till. Mums.



Hoppas du har en härlig dag. Storasiss är barnvakt så här hemma är det knäpptyst. Bara datorn som surrar medan jag sitter med min engelska inlämning. Blir en sväng till stallet också innan lillan kommer hem.

Man måste få säga att det är riktigt skönt nu när lillan kan titta på något barnprogram en lite längre stund än innan när det gick i typ 5 min. På morgonen så vill hon alltid sitta i soffan och vakna till och jag sätter på något barnprogram åt henne sedan brukar jag slumra till. Å så skönt det är.

Och igår efter vi sovit middag var jag riktigt seg så då kröp hon ner i sängen och tittade på Bamse på plattan. Så jag kunde dra mej ett tag till. Så ligger jag tätt intill och bara gosar in mig och hon är supernöjd med sin Bamse. Sen att hon vill se samma avsnitt sådär sjuttioelva gånger i rad är upp till henne *fniss*


 Här är det samling för alla djuren. Jag njuter av att höra henne prata med alla gossedjur och dockor. Så himla engegarad och gullig mot dem.
-Inte skrika nu dockan!
-Ok du får komma med mig då, kom, kom!
-Här du kan ligga i vagnen, tyst sov nu!
-Inte tramsa nu, man måste lyssna.

Asså shit vad man får igen för allt man säger. Jag säger ofta -Sluta tramsa! till Belle och nu kör hon stenhårt med det på sina dockor. haha.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar