Heidi Bakar

Heidi Bakar

fredag 10 januari 2014

Saftig chokladtårtbotten

Hej Fredag! Tjoooho. Härligt va? Så roligt att Belle alltid utbrister: -Fredagsmyyyyys! när man frågar vad händer på Fredagar? Haha. Lite roligt att hon ser fram emot det.

Hoppas att din dag har börjat bra. Om inte så har du möjlighet att ändra det. Upp med hakan, nya tag!

Här kommer ett recept på en grym chokladtårtbotten som är så saftig! Måste bryta av med lite sött i allt nyttigt. Vet ni, jag drömde faktiskt att jag bakade en tårta inatt. Haha hur sjukt? Jag gjorde vaniljkräm och en tårtbotten, fyllde med hallon och grädde. Kan vara att jag längtar efter lite tårtbakning nu.. Kliar i fingrarna!

Till en form på 24 cm
1 dl kakao
2 dl strösocker
2 dl mjölk
150 g mjukt smör
2 ägg
3 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
1,5 tsk bakpulver

Koka upp kakao med mjölken och hälften av sockret. Låt det svalna. (häll över i en större skål så går det fortare) Sätt ugnen på 175 grader. Vispa resten av sockret med smöret pösigt.
Rör i ett ägg i taget.
Blanda ihop mjöl, vaniljsocker och bakpulver. Vänd ihop detta med smörvispet och vänd ner chokladblandningen. Häll upp i en smord form med löstagbar kant. Grädda i ca 40 min.

Sen är det bara att släppa loss fantasin och smaksinnet och fylla den med massa gott. 

Fylld med hallon, grädde, mjölkchokladganache och täckt i chokladkräm.

7 kommentarer:

  1. Hej! Tänkte baka din chokladbotten, den ser verkligen smarrig ut tårtan :-) Tänkte bara höra med dig när äggen ska i?

    SvaraRadera
  2. Jättegod är den. Har uppdaterat receptet nu. Lycka till =)

    SvaraRadera
  3. Hur stor är formen du använder när du bakar den här kakan?

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Jag ska göra en stor tårta och undrar om jag kan tredubbla receptet och hälla i långpanna?

    Vänligen Camilla

    SvaraRadera
  5. Oj, vad platt den blev för mig :/ Som en kladdkaka. Har inte smakat än, men undrar hur jag ska kunna dela den på tre delar.

    SvaraRadera
  6. Min blev åxå platt

    SvaraRadera