Heidi Bakar

Heidi Bakar

torsdag 9 januari 2014

God, nyttig müsli

Hej Torsdag. Visst är det så mysigt att ligga i sängen under ett varmt täcke när regnet smattrar på rutan utanför? Jag tycker det är sådan mysfaktor på det....Synd bara att jag ska ge mig ut till dagis om en stund. Hehe. Men vi hundägare måste ändå ut i alla väder och det är ju trots allt bara vatten ;)

Här kommer mitt tips på müsli. Den här gjorde jag på lite lägre temperatur. Det blir skillnad på den om du rostar den på hög eller låg värme. Gott att variera tycker jag. Müsli är ju en sådan sak du kan ta lite vad du har hemma. Lite skafferi-rensning!

1 liter havregryn, gärna fiberberikade
1 dl sesamfrö, skalat
1 dl linfrö
1 dl solrosfrö
2 tsk kardemumma, gärna hel som du mortlar
1,5 dl vatten
2 msk honung
2 msk olja, raps eller solros

ev. 2 dl torkad frukt

Sätt ugnen på 200 grader.
Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Rör ihop vatten, honung och olja så honungen löses upp-
Rör ihop alltsammans och fördela i en långpanna. Sätt in i mitten av ugnen. Totalt ska den gräddas i ca 30 min men jag ställer först på 10 min, rör om, 10 min till och rör om.. tills den har torkat.
Låt den vara kvar i långpannan till dagen efter så den helt har kallnat innan du häller upp i en glasburk. Tillsätt ev russin, tranbär eller dadlar när müslin är helt kall.

Ha nu en härlig dag. Full fart mo helgen....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar