Heidi Bakar

Heidi Bakar

måndag 27 januari 2014

Heidis nyttiga tonfisk&kesopaj

Hej! Vad roligt med så många nya läsare som kikar in. Välkomna! Titta gärna i kolumnen till höger så kan man välja bland olika kategorier.

Idag lagade jag en paj med tonfisk och keso. Supergott och nyttig. Många pajdegar innehåller mycket vetemjöl och smör så jag gjorde om den till en bättre variant!



Pajdeg

3 dl dinkelsikt
0,5 dl havregryn
100 g smör
2-3 msk vatten

Kör mjölet, smör och havregryn i en mixer. Tillsätt vatten. Tryck ut degen i en pajform och ställ in i kylskåpet en stund. Gärna 30 min.

Fyllning

250 g keso
2 ägg
1 burk tonfisk
salt, svartpeppar
cayenne
en bit purjolök eller 0,5 gullök
2 dl riven ost, mozarella eller cheddar

Sätt ugnen på 175 grader varmluft eller 200 vanlig värme.
Förgrädda pajskalet i 10 min.

Blanda ihop keso, ägg, avrunnen tonfisk, kryddor och strimlad eller hackad lök.
Fördela fyllningen i pajskalet och toppa med riven ost. In i ugnen ca 35 min.
Låt gärna pajen "stanna till" några minuter innan servering.


Keso, ägg, tonfisk och ost innehåller mycket protein. Så detta är en utmärkt rätt för dig som tränar!

Önskar dig en fin kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar