Heidi Bakar

Heidi Bakar

lördag 21 juni 2014

Mazarintårta med färska jordgubbar

Hej och trevlig fortsättning på midsommarhelgen!! Hoppas att du hade en riktig härlig dag igår :) vi kom hem för en stund sedan. Liiiite sliten idag.. hihi. Blev några glas igår. Spelade spel in på småtimmarna. Men jag fick ändå sova länge i morse, smidigt när det är småbarns föräldrar man sover hos, de är också uppe med tuppen och nu är Belli såpass stor så hon vågar gå upp själv utan oss. Klockan tio kom Zebban ner och väckte mig. Gott :P

Igår stod vi för desserten och självklart ville jag bjuda på något gott med jordgubbar. Men de skulle också vara smidigt och tåligt att ta med i bilen plus inte trea för stor plats i kylen där de ofta är proppfullt såhär under storhelger. Lite klurigt men valet föll på en mazarintårta. Snabbt att göra och lätt att färdigställa på plats.

Man kan göra på mandelmassa men denna gång valde jag det gamla sättet med mald mandel.

Till en 24 cm form
Botten
150 g sötmandel
3 bittermandlar
1 dl socker
75 g smör
2 ägg
Flagad mandel

Garnering
2 dl vaniljkräm
2, 5 dl vispgrädde
1liter färska jordgubbar
1 dubbel daim eller 100 g choklad

Sätt ugnen på 175℃
Skålla och skala mandeln om du hinner annars hoppar du över. Jag gjorde med skalet kvar. Kör mandeln i mixer till ett fint mjöl. Blanda det med sockret i en degblandare med vinge eller för hand.
Tillsätt mjukt smör ock blanda väl. Tillsätt ett ägg i taget. Bred ut smeten i en smord form, gärna med löstagbar kant. Strö över flagad  mandel. Grädda kakan i ca 20 min. Den ska vara mjuk.

Servering, går jättebra att göra innan också.
Vispa grädden. Bred vaniljkräm och sen grädde på botten. Strö över hackad daim /choklad. Toppa med mycket skivade jordgubbar. Mums!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar