Heidi Bakar

Heidi Bakar

onsdag 18 juni 2014

Hönökakor

Hej och hallå ! Allt väl denna onsdag? Varmt och skönt idag. Tog vagnen för att hämta på dagis. Skönt att vara ute en stund. Hundarna är på på "semester" med min syster i sommarstugan så det är jätte tyst här hemma. När jag kommer hem från jobbet blir jag alltid överöst med glada överlyckliga hundar som är laddade till tänderna på en promenad. Idag var det knäpptyst när jag kom hem. Stor kontrast mot vad jag är van vid... Skönt för dem att vara ute mycket på landet i alla fall :)

Igår bakade jag hönökakor, bra bröd som Bellis gillar. Lätta att göra också. Här stora runda eller mindre i portions storlek.

25 g jäst
25 g smör
5 dl mjölk
1 tsk salt
0,25 dl sirap, ljus
4 dl rågsikt
8-9 dl vetemjöl

Smält smöret och häll i mjölk och sirap. Lös upp jästen med vätskan i degbunken. Tillsätt salt och mjölet. Låt degen knåda i ca 5 min. Tag ev lite vatten om den är torr. Den ska kännas mjuk och släppa kanten på bunken. Låt jäsa under duk i 40 min.

Sätt ugnen på 270℃
Dela degen i ca 18 bitar eller 6 stora. Rulla dem runda och låt jäsa under duk i 20 min.

Kavla ut dem med kruskavel om du har annars en vanlig. Lägg på smorda plåtar och nagga . Grädda direkt i 4min.
Låt dem kallna på varandra  i en hög med handdukar i mellan. Detta gör dem mjuka.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar