Heidi Bakar

Heidi Bakar

fredag 13 juni 2014

Bullar med äppelkompott och mandel

Hej och Go morgon freeeeedag!!!! B-)
Studenten idag med. Njut alla studenter av en fantastisk dag! Once in a lifetime..

Hoppas du mår bra. Helgen väntar runt hörnet och solen skiner. Börjar bra!

Bakade dessa bullar i veckan. Kul med variation. Saftiga och goda med äppelkompott.

Äppelkompott
4 äpplen, syrliga
0,5 vaniljstång
1 dl vatten
2 msk pressad citronsaft
1 dl strösocker
0,5 tsk stött kardemumma
1,5 msk potatismjöl

Deg
50 g jäst
200 g smör
4 dl grädde eller vatten
1 dl strösocker
1 krm salt
1,5 tsk hjorthornsalt
2 ägg
Ca 11 dl vetemjöl

Fyllning
100 g mandelmassa
Äppelkompott

Pensling
Ägg
Flagad mandel
Pärlsocker

Börja med äppelkompotten. Skala och hacka äpplena i små bitar. De ska kunna passera en spritspåse.
Dela vaniljstången och skrapa ur fröna. Koka upp äpplen, vaniljstång+ frön, vatten, citron, sockret och kardemumma. Låt sjuda i fem minuter. Rör ut potatismjöl med 1 msk vatten och rör ner i kompotten. Låt svalna på en tallrik.

Deg
Smula jästen i degbunken. Smält smöret och häll i grädde/vatten. Värm till fingervarmt. Häll över jästen och rör om. Tillsätt resten av ingredienserna och arbeta degen ca 5 min. Låt jäsa under handduk 30 min.
Ta upp degen och dela den i ca 40 bitar. Rulla bollar och Lägg på plåtar med bakplåtspapper. Jäs i 15 min.

Särt ugnen på 250°
Blanda kompotten med riven mandelmassa och fyll en spritspåse.
Spritsa i fyllning i varje bulle. Jäs ca 15 min till.

Grädda bullarna i 5-7 min. Pudra över lite Florsocker vid servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar