Heidi Bakar

Heidi Bakar

fredag 19 april 2013

Saftiga Morots cupcake!!!

Igår rykte det i mina bakfingrar och jag har velat baka cupcake s länge nu..
Morotskaka är något av de godaste fika't ja vet.. Mycket kryddor i ska det vara!!

12 stycken
3 ägg
3 dl strösocker
100g smör
0,5 dl solrosolja
3 tsk bakpulver
2 tsk kanel
1 tsk malen kardemumma
2 tsk malen ingefära
1 tsk vaniljsocker
3 dl vetemjöl
4,5 dl finriven morot
Ev. 100g valnötter

Sätt ugnen på 175 grader
Smält smöret och ställ åt sidan att svalna. Riv morötterna.
Vispa ägg och sockret pösigt. Blanda under tiden ihop de torra ingredienserna.
Sikta ner de torra ingredienserna i äggvispet, vänd försiktigt ihop smeten.
Tillsätt morötter, olja, smör och ev nötter.
Skeda upp smeten i muffinsformar.
En muffinsplåt gör att du får raka o fina muffins!

Grädda 12-15 min. Det gör inget om de är lite kladdiga för de torkar lite till efter du tagit ut dem ur ugnen..

Frosting;
100g färskost
60g mjukt smör
5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
Rivet apelsinskal

Rör ihop alla ingredienserna till en slät smet. Viktigt att smöret är mjukt annars blir det klumpar.
Räcker med lite, lite apelsinskal. (tvätta apelsinen noga innan)

Man ska inte vispa en frosting, då är risk att den blir för lös!

Bred eller spritsa ut frostingen på muffinsen när de är helt kalla!!
Dekorera med choklad, strössel eller nötter. Förvaras i kylskåp!
Mums!

Hoppas du har en bra kväll! Vi har gjort hembakad pizza. Gott gott.
Jag ser fram emot jobb imon.. Wii!!

Belle har gjort sitt första pärlarmband.. Så sött! Hoppas på ett som passar mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar