Heidi Bakar

Heidi Bakar

onsdag 10 april 2013

Nötmargängbotten till tårta/dessert

Go´kväll. Allt väl? Shit va ljust det är ute fortfarande och klockan är över åtta. Underbart! Väntar bara på värmen..

Ikväll har jag förberett lite inför mina tårtbeställningar till helgen *wiii* Så roligt!
Gjorde marängbottnar med hasselnötter. Mums det.
Men rosta alltid nötter!!! De är ju sådan enorm skillnad smakmässigt om du rostar dem.

Jag brukar hälla ut dem på en plåt och ha ugnen på 250grader. Det brukar ta max 10min så är de klara. Skalet ska spricka så du kan gnugga bort det med en handduk. Passa noga! Synd och bränna dem..

Blanda aldrig varma nötter i en marängsmet!!!


Till 3 stycken 24cm bottnar

6 äggvitor
3 dl strösocker
200 g hasselnötter, rostade o skalade.

Jag brukar förbereda bakplåtspapper och plåtar där jag har ritat ut cirklar på innan så jag får jämna bottnar. Sätt ugnen på 130grader varmluft.


Hacka nötterna.
Vispa upp äggvitan i en ren o torr bunke!
Efter några minuter häller du i 1 dl socker lite försiktigt.
Vispa några minuter till och häll i 1 dl socker till.
Vispa en stund igen och häll i sista dl. 
Vispa någon minut och sedan vänder du försiktigt i nötterna med en slickepott,
rör inte för mycket!!
Bred ut till 3 bottnar.
Grädda i 45 min alla plåtar på en gång.
Jag bytte plats på plåtarna efter halva tiden.
Stäng av ugnen och lämna kvar plåtarna på eftervärme.
Glöm ej bort dem.. hehe.
*lätt hänt*


Stora tjejen. Om en månad fyller hon 2år. Galet!!!

Vilka polare dom här två tjejerna har blivit. Det värmer i hjärtat!

Väldigt intresserad av ankorna i dammen..  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar