Heidi Bakar

Heidi Bakar

tisdag 2 april 2013

Nyttig müsli m. smak av äpple

Ja varför inte dra igång med lite nyttig mat nu efter påskhelgen. Har redan hört några som har "börjat ett nytt liv" nu efter helgens alla godsaker.. (utan att nämna några namn*blink)

Och det tycker jag är superbra. -Lagom är bäst men det är viktigt med en bra kost. Testade ett nytt müslirecept nu som smakar äpple. Tyckte det var överdrivet mycket honung i så jag ändrade lite!!
Går smidigt och snabbt att slänga ihop en sats och det är ju så gott till frukost!

1 liter gryn, tex havre, råg, dinkel
1 dl solrosfrö
1 dl linfrö
1 dl vete- eller havrekli
2 dl nötter
1 tsk salt
1 rågad matsked honung
2 dl äppeljuice
2 msk rapsolja

torkad frukt, russin, blåbär, dadlar mm..

Sätt ugnen på 200grader.
Blanda alla torra ingredienser. (ej frukten)
Jag brukar hacka nötterna grovt.
Blanda ihop äppeljuice, olja och honung.
Blanda ihop detta med de torra ingredienserna.
Häll upp i en långpanna och rosta i ugnen ca 30min.
Rör om då och då.

När müsli´n kallnat helt blandar du i hackad, torkad frukt.
Jag brukar låta långpannan stå kvar till dagen efter så den torkar helt-
Häll upp i burkar och förvara torrt.
Så gott med iskall mjölk

 Igår var vi i kålgårdens lekpark. Sedan tog vi en promenad till hundrastgården i knäcktarparken.
Hundarna tyckte det var så roligt och till och med Nowa sprang och busade lite=)
Så lite får Ting igång henne. Hon blir lite avis när Ting får godis när hon kommer till mig så då kommer hon också! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar