Heidi Bakar

Heidi Bakar

tisdag 23 april 2013

Krämig lasagne med zucchini

Go kväll. Hoppas allt är väl? Börjar likna storm ute...uj uj vad det blåser. Men va härligt det är nu när våren är här.

Igår kväll tog jag en löprunda, ting fick hänga på. Så skönt ute. Ljust och friska vindar:-)

Känns som ting kommet bli ett utmärkt sällskap att ha med på löprundan. Hon höll precis samma tempo och höll sig vid min sida och det märktes att hon tyckte du var roligt!!!

Idag lagade jag en lasagne med köttfärsröra. Och istället för pasta tog jag strimlad zucchini. Blev jätte gott. Ett nyttigt alternativ till klassisk lasagne.

Om du äter LCHF-kost är detta en bra rätt fast man "får" väl inte ha i ketchup och tomatpuré. Men det är bara att utesluta.

500g nötfärs
1 gul lök
2-4 vitlöksklyftor
1 lagerblad
1 burk krossade tomater
1 msk tomatpuré
1 msk ketchup
1 köttbuljong tärning
2 dl creme fraiche
1 dl färskost med vitlök eller 1 dl grädde
Oregano
Svartpeppar
Timjan
Cayenne
1stor eller 2 små zucchini
1 dl riven ost eller 1 paket mozzarella

Hyvla zucchinin på längden med en osthyvel. Lägg dem på en bricka eller fat och strö över salt så vätska försvinner ur dem.

Sätt ugnen på 225 grader.
Hacka lök och vitlök. fräs detta i en stekpanna med olivolja. Häll upp i en skål och stek färsen. Krydda, smula bet lagerblad och häll ner löken igen.
Tillsätt krossade tomater, tomatpuré, ketchup, köttbuljong, creme fraiche, färskost/grädde och låt såsen puttra ca 5 min.

Krama ur vätska från zucchini. Varva dem med köttfärsen i en ugnsform.
Avsluta med riven ost eller skivad mozzarella.
Ställ in i ugnen 20-25 min.
Servera med sallad. Mums!!!

Trevlig kväll!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar