Heidi Bakar

Heidi Bakar

måndag 29 april 2013

Heidi´s bakelser

Go´kväll. Hur mår ni? Jag har precis tränat och känslan efteråt är ju så skön! Man ångrar aldrig ett träningspass :D

Igår firade vi storasyster och jag hade gjort bakelser. Så roligt!! Passade på att göra petichouxer.. Franska små bakverk som är luftiga! Smeten är lite knepig men följer du bara receptet så fixar du det galant!



Fyll dem med vispad grädde, sylt, vaniljkräm eller lemoncurd. Toppa med florsocker och färska bär.. aah så gott!

ca 12 st

Mördeg
75g smör
3/4 dl strösocker
ca 2 dl vetemjöl

Paté a choux
3 dl vatten
100g smör
ca 2 dl vetemjöl
3 ägg

Fyllning:
5 dl grädde
sylt
vaniljkräm
bär

Börja med mördegen. Nyp ihop ingredienserna-
Kavla ut degen och stansa ut rundlar ca 6 cm i diameter. Ta ett lite glas tex.
(tålamod och mkt mjöl brukar behövas när man kavlar mördeg)

Sätt ugnen på 200grader varmluft. (225 vanlig)
Koka upp vatten och smör. Rör i mjölet med kraftiga tag.
Ställ åt sidan att svalna ca 10 min.
Rör då och då.
Tillsätt ett ägg i taget och rör kraftigt.
Smeten ska bli blank och släppa från kanten.
Spritsa massan eller lägg upp med sked på plåt med bakplåtspapper.
stora mellanrum
Lägg på en platta mördeg på varje.
Grädda båda plåtarna samtidigt om du har varmluft i 20min.
Öppna luckan och vädra - grädda ytterligare  10min.
Öppna inte ugnsluckan de första 20min. OBS!

När de kallnat helt är det bara att skära ett snitt och fylla med härlig vispgrädde, sylt och vad man vill!!
Somrigt med färska bär.. (även om de inte är svenska)

Går givetvis att göra dem i förväg och frysa in dem.
Jag tog fram dem, lät dem tina och sedan värmde på dem ca 3-4min i 200grader.
Så får de lite nybakad känsla =)

Idag var fina syster här och lekte massor med Belle. Oj vad mycket man hinner med när man har hjälp med lillan.. Matlagning, städ, hundarna.. Nice nice!
Belle har lite svårt att hålla isär -Moster Tilla och moster Hannah. Så hon kör lite blandat med namnen :P
Här provar hon mosters glasögon :P
Natti!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar