Heidi Bakar

Heidi Bakar

söndag 7 april 2013

Nyttigt bröd med fikon & hasselnötter

Go´kväll. Allt väl? Jag har blivit superförkyld.. Gaah va jobbigt. Så tvekar på om det blir någon skola imorgon? Kanske känns bättre imorgon. Det är såklart lilla B som har smittat mig med dagisbacillerna..


Oj vad dagen gick fort idag. Blir så när man ligger och drar sig till kl 10 på förmiddagen. Åt "frukost" kl 12. Tänk att alla helger såg ut så för mig innan lillan föddes. Känns som längesedan.
Va mycket rikare mitt liv är nu (L)

Haft en trevlig dag ändå, hundarna behöver ju sin motion även om man är förkyld så vi var i stadsparken. Nu har Nowa o Ting börjat leka lite med varann. Så sött.
Jag gjorde två sökrutor till dem så de fick använda luktsinnet. Bra stimulans.


Igår gjorde jag dessa limpor som innehåller b.l.a torkade fikon (som var väldigt dyra!) hehe, men så goda. hasselnötter och filmjölk. Du bakar med bikarbonat så det går snabbt att röra ihop degen och sen grädda dem på en gång.
Tycker fikon är så fina med sina små frön.

Helst ska det vara 0,5 liters formar men jag har bara 1,5 liter så jag gjorde 1,5 sats och det blev två bröd. 

1 dl hasselnötter
8 soltorkade fikon
1,5 dl havrekli
2 dl grovt rågmjöl
5 dl vetemjöl special
1,5 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
1 tsk salt
5 dl filmjölk
3 msk honung

Sätt ugnen på 200grader eller 175grader-varmluft
Hacka nötter och fikon.
Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
<smörj 3 stcken 0,5 liters formar i alluminium
(eller större)
Rör i fil och honung. Sleva upp degen i formarna.
Blöt handen och tryck ut degen jämt. Strö på rågmjöl.
Grädda i ca 35 min om du bakar i små formar. ca 10-15min extra om du gör större limpor.
Glömt fota mina bröd.. 

Nä nu ska jag dricka te och läsa. Mys!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar