Heidi Bakar

Heidi Bakar

måndag 8 april 2013

Bästa brödet!

Ja det fick bli en sjukdag för mig. Har sovit hela förmiddagen. Är det något som jag inte har svårt för så är det att sova. Skulle lätt kunna sova till eftermiddagen men hundarna ville ut och min rygg brukar bli helt paj.

Hittade några bra aktiverings övningar för hundarna som man kan göra inne. varför har jag aldrig tänkt på det förut? De blev så glada båda två =)
Vet själv hur jobbigt det är med överskotts energi så därför mår jag dåligt av att se dem helt uttråkade.

Har hittat ett jätte bra brödrecept som blir ett jättegott bröd med stora hål i!! Mums.
Går att variera jättemycket. Gjorde baguetter av en deg också.


1 bröd
100g vetesurdeg
1 tsk färsk jäst
4 dl kallt vatten
ca 8 dl vetemjöl special
1 tsk salt

blanda surdeg, jäst och vatten väl.
Tillsätt mjöl och salt.
Degen ska vara lös men ändå hålla ihop till en klump.
Viktigt att den inte blir för hård för då blir det inget bra resultat!
Plasta in bunken och ställ i kylen till nästa dag 12-18 timmar.

Dag 2:
Jag brukar låta degbunken stå framme någon timme eller två innan jag bakar ut brödet. Då spricker det inte och hinner få rumstemperatur.
Sätt ugnen på 275grader och ställ in en plåt.
När ugnen är varm mjölar du bordet rejält.
Förbered en bricka med ett bakplåtspapper på.
Häll ut degen försiktigt.
Dra ut den till lagom storlek för en limpa och vik ihop den till ett paket.
Lägg skarven nedåt på bakplåtspappret och skär några snitt med en vass kniv.

Degen ska vara väldigt lös och kännas platt, du ska se luftbubblor i.
Det ska vara kladdigt och svårt att forma en "fin limpa".
Jag brukar tänka
-Nä de här kommer inte bli bra.
Och det är alltid då mina bröd har blivit som bäst.. haha.

Ha en blomspruta med vatten beredd.
Låt pappret glida in på den heta plåten, spreja med vatten. Stäng luckan.
Sänk till 250grader. Grädda i 15min.
Öppna luckan och vädra och grädda ytterligare 20 min.
Sänk ev. värmen till 225 grader om brödet börjar se mörkt ut-
Jag brukar öppna ugnsluckan och vädra var 5e minut när brödet har gräddats i 15min.
Ta ut och låt det kallna på galler.

Blir det inte luftiga hål i så har du antagligen haft för hård deg eller tryckt ut för mycket luft vid utbakning -mjuka händer!
Om brödet inte reser sig..
Då har ugnen inte varit tillräckligt varm eller surdegen kan ha varit dålig.
Men ge inte upp FÖRSÖK!! 


Ha en fin Måndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar