Heidi Bakar

Heidi Bakar

onsdag 24 april 2013

Chokladtrekanter & majsknäcke

Hej! Snart dags att gå till skolan.. Skönt att börja lite senare ibland. Då hinner man fixa litegrann hemma och ta en långpromenad med hundarna innan man ska iväg!

Gjorde en omgång GI-knäcke igår. Det är med majsmjöl, solrosfrö, pumpakärnor, linfrö och sesamfrö.
Som du blandar med vatten och olja. Jättegott !!!


Igår kväll bakade jag dessa chokladkakor. Lite sega men ändå frasiga! Zebban fick ta med dem till jobbet.. =)

100 g mjukt smör
1,5 dl strösocker
1 ägg
1,5 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
0,5 tsk bakpulver
0,5 dl kakao
1,5 dl hyvlad mandel

Sätt ugnen på 200 grader.
Rör smör och socker pösigt.
Blanda i ägget.
Rör ihop de torra ingredienserna- Inte mandeln.
Och blanda ner dem i smeten.
Bred ut på en plåt med bakplåtspapper.
Ca 30x25 i storlek.
Strö över mandeln och tryck till den lite.
Grädda i 10-12min.
Skär i trekanter innan kakan kallnat helt.
(jag väntade ca 5min och sen skar jag den)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar