Heidi Bakar

Heidi Bakar

tisdag 16 april 2013

Grova Gifflar & vårskor

Enda problemet med varmare och torrare ute är att jag inte har några vårskor.. Idag till skolan fick det bli fodrade kängor.. Kan säga att det va hett om fötterna ;0) hehe..
Så det måste absolut införskaffas.

Men idag blev det Belle som fick två par nya skor! Alltid roligt att handla till henne även om hon själv var väldigt frustrerad och uttråkad i skoaffären.
Jag hade spanat in mig på ett par mintgröna sneakers men shit vilken dålig kvalite.. Va inne på Scorett och där snackar vi snygga skor.. Uj Uj vad det drog i shoppingådran.. Hur ska jag kunna välja ETT PAR?

Bakade goda, nyttiga gifflar igår som innehåller kvarg.. Det är proteinrikt och blir ett utmärkt frukostbröd!

50 g jäst
4 dl ljummet vatten
125 g kvarg (kesella)
2 tsk salt
2 dl grovt rågmjöl
4 dl rågsikt
5 dl vetemjöl special

Uppvispat ägg+ vallmofrö till topping

Rör ut jästen i vattnet.
Tillsätt kvarg, salt.
Häll i mjölet och låt degen knådas ca 5min.
Kan tillsätta lite mer mjöl om den blir lös men den ska inte bli för torr.

Jäs under bakduk ca 45 min.

Mjöla bordet och ta upp degen. Dela den i två bitar.
Kavla ut biten till en cirkel och skär i trekanter.
Jag brukar skära ett kryss först och sen varje fjärdedel i 3 bitar.
Rulla ihop från den breda änden och lägg på plåt.
Jäs under bakduk ca 45 min.
(Mina blev väldigt små, grova bröd jäser alltid mindre än ljusa)
Sätt på ugnen på 250grader



Pensla gifflarna med uppvispat ägg och strö på rågmjöl eller vallmo.'Grädda ca 10min.



Nobelle tycker det är så roligt att hälsa på Pappa på jobbet.. Hon börjar alltid ropa -Pappa, Pappa direkt när vi kommer in genom dörrarna..

Här räknar hon -Ett, Tå, Te med visitkorten..
Ha nu en skön kväll. Jag är helt slut idag..Så lite soffhäng på det!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar