Heidi Bakar

Heidi Bakar

tisdag 22 oktober 2013

Tjejmiddag med Citronpannacotta

Hejsan! Allt väl? Jag känner mig gaaaanska stressad inför min inlämning och muntliga prov på Fredag, ångrar mig så att jag inte har börjat tidigare. dumma mig!

Men det får bli att vrålplugga nu. Jepp, Jepp. Ska ha muntligt prov och det ska bli spännande. Slipper publiken eftersom det filmas och skickas till läraren. Slipper jag den nervösa, hemska redovisningen man hade i skolan och stammade fram sin uppgift. Var det så för er med? Kände den röda generade färgen i ansiktet. Usch va jobbigt jag tyckte att det var. blä!

I Lördags hade jag en liten tjejmiddag med några vänner. Gjorde det enkelt för mig med lite småplock. Ostar, kex, rostbiff, fyllda champinjoner (som ni mååååste testa, kommer recept), sallad, ägghalvor. Gillar plockmat.

Belle fick sitta med en liten stund och hon tyckte nog att det var spännande för hon var helt tyst i nästan 10 min. What? Ja ni som känner henne vet att detta är väldigt ovanligt att hon inte pratar konstant ?! Ha Ha,


En liten kex-tjuv var framme och nallade lite på bordet...


Bjöd på en citronpannacotta till dessert som var väldigt god! Jag hade fått för mig att pannacotta blir väldigt fast i konsistensen men det är det verkligen inte utan krämigt och lent. mmmm väldigt gott.
Citron är en favorit i desserter för mig. Fräscht och smakrikt.
La en liten bit brownie i skålen också för jag kan tycka att pannacotta blir lite tråkigt i sig. Också väldigt god brownie som är snabblagad och enkel.

Testa det här och lyxa till i helgen lite!

till 6 portioner

3 gelantinblad
2 citroner
3 dl mjölk
5 dl vispgrädde
3/4 dl srösocker
1 tsk vaniljsocker

Lägg gelantinet i kallt vatten ca 5min.
Tvätta citronerna noga och använd helst ekologiska.
Riv skalet ner i en kastrull och häll i mjölk, grädde, socker och vaniljsocker.
Låt allt koka upp och ta bort kastrullen från värmen.
-/Jag visste inte om man skulle sila bort skalet men jag gjorde det eftersom det inte känns så gott att äta men det går vilket som, blir säkert skarpare smak med skalet kvar/-
<sila vätskan>
Krama ur gelantinet och rör ner i den varma blandningen.
Häll upp på glas och ställ i kylen minst 3 timmar.

Lägg i en bit brownie eller annan kaka i om du vill piffa upp det lite!
 Ingen fin bild men vääääldigt god dessert.



 Lekrummet på båten var populärt..

 Middagsbuffé på hotellet..



 En suddig pirat som var lite flörtig :P

Trevlig kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar