Heidi Bakar

Heidi Bakar

måndag 14 oktober 2013

Smarriga Fisksoppan med torsk

Ja vad passar bättre än en värmande soppa i höstmörkret. Den här soppan är mättande och passar bra till barn, Belle tyckte det var jättegott. Bra betyg!

400-500 g torsk
1 gul lök
2 msk mjöl
2 morötter
8 dl vatten
2 fiskbuljongtärningar eller köttbuljong
2 msk tomatpuré
1 burk krossade tomater
2,5 dl creme fraiche
salt
peppar
timjan
cayennepeppar
ketchup
citron
smör

Hacka löken och stek den i lite smör i en kastrull. Tillsätt mjöl och rör runt.
Häll i vatten och rör väl. Grovriv morötterna och häll i dem med buljongtärningar, tomatpuré, krossade tomater och creme fraiche.
Låt soppan puttra i ca 15 min.
Skär under tiden fisken i små tärningar, salta dem och låt ligga på skärbrädan.
Krydda soppan rikligt med timjan och lite cayenne.
Häll i fisken och puttra ca 5-10 min till.
Smaka av med en klick ketchup, lite pressad citron och peppar och salt.
Servera med knäckebröd, ost och smör. Mums.


Hoppas din vecka har börjat bra!! Jag tog en ridtur med Ellington bland höstlöven. Så frisk luft ute nu. Härligt. Nu är det två veckor kvar på svenskan så jag kämpar på. Har en rolig vecka framför oss. Svärmor kommer hit och i slutet av veckan blir det en liten tripp till Danmark. Ska bli jättekul.


Blev tårtbak i helgen också. Gjorde en ny fyllning med hallon och passionsfrukt. Frisk och fräsch. Måste ge er receptet i veckan. Passar bra med en lite sötare fyllning som vit eller ljuschoklad. Mumma.

Ha nu en bra kväll mina fina läsare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar