Heidi Bakar

Heidi Bakar

torsdag 17 oktober 2013

Goda fläskfilégrytan med vitlök & trattisar

Hej! Allt väl? Jag sitter här och pluggar, eller nu tar jag en paus. Lillan kör järnet med farmor i sitt rum. Så mysigt och höra dem i bakgrunden.
Paketöppning när farmor hälsar på. 


Jag har fastnat för fläskfilé, är ju såå gott. Och ofta bra pris. Så gjorde en smarrig gryta igår med vitlöksost i. Mycket smidig smaksättning. Gott med pasta till.

200 g trattkantareller
1 fläskfilé
2 vitlöksklyftor
2 dl grädde
2,5 dl vatten
2 msk ox- eller kalvfond
50 g vitlöksost
soya
salt
peppar
basilika eller persilja

Stek svampen och låt vätskan från den koka bort. Salta lite. 
Skiva fläskfilén. Stek dem i lite smör med svampen. Salta och peppra.
Pressa ner vitlöken. Häll på grädde, vatten, fond och vitlöksost.
Ta i en skvätt soya. >Låt puttra på låg värme ca 5-10 min tills köttet är genomstekt.
Krydda med salt/peppar och red av såsen med lite maizena+vatten eller mjöl+vatten.
Hacka färsk basilika eller persilja och rör i.
Servera med pasta. Mums.

Så gott.

Va hos vetrinären igår med Nowa. Behövde kolla upp en knöl på henne och hennes hälsa. Det var visst öroninflammation också. Så behandlar henne med örondroppar som luktar så starkt. Helt galet. Men känns väldigt skönt att vi upptäckte det så hon blir av med det. De tog blodprov och ja hur tror ni det gick??
Jag var galet nervös för när vi var inne med henne sist var det tre stycken som försökte ta provet utan att lyckas och det var så jobbigt. Nu var det en jätte duktig sköterska som lyckades direkt.
Nowa drog undan benet så nålen åkte ut och det blev ganska blodigt.Typiskt.

Jag började känna mig yr och väldigt illamående. När det blev svajigt så jag till att jag till och dom bara
-Sätt dig. Sätt dig. 
Jag va helt kritvit i ansiktet. Hahah så himla pinsamt att jag alltid är nära på att svimma.
Nowa blev lite orolig såklart. Tack för det stödet liksom. 
Men hon är en riktig klippa Nowa, de tyckte hon var lugn som en filbunke. Hoppas nu att blodprovet inte visar något. Älskade vän! Svårt att inse att du börjar bli gammal. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar