Heidi Bakar

Heidi Bakar

onsdag 16 oktober 2013

Oktoberbaguetter

Hej Onsdag! Halvvägs till helgen. Jag längtar så till Danmark. Kan inte riktigt sätta fingret på varför jag gillar Danmnark så bra utan det är säkert för att det var det första stället som jag och Zebban åkte till när vi hade blivit ett par. Så det har en speciell plats. När jag hörde några danskar i Lund i helgen så reagerar jag alltid positivt. Gillar språket och tycker det är väldigt lättsamma och trevliga människor. De är lite mer avslappnade än svenskar (ja kanske för mycket) men det blir en skön kontrast mot Sverige.


Vad passar bättre att baka än dessa oktoberbaguetter. Lätta och supergoda. Gör degen och låt den jäsa länge, baka ut när du har tid och njut med ost och smör på. Yummi*

2 stora 
25 g jäst
1 dl mjölk
5 dl vatten
1 tsk honung
13 dl vetemjöl special
1 msk salt

Rör ut jästen med mjölken och vatten. Tillsätt honung och mjöl och arbeta degen i maskin ca 15 min.
Tillsätt saltet och kör ca 3 min till.
Låt degen jäsa. Gärna i en oljad plastlåda med lock eller under plastfolie. Minst 4 timmar. Så gör degen på kvällen och baka ut dagen efter eller jäs den lite färre timmar och grädda den samma dag!

Utbakning:
Sätt ugnen på 270 grader
Sätt in en plåt längst ner och i mitten.
Mjöla bordet och häll ut degen. Dela den på mitten.
Vik ihop varje bit till en avlång baguette. Försiktigt och tryck inte för mycket.
Lägg degen på en bricka med bakplåtspapper.
Ta fram 2-3 isbitar. När ugnen är riktigt varm låter du brödet glida in på den heta plåten i mitten av ugnen. Kasta in isbitarna längst ner på plåten och stäng luckan.
Sänk till 250 grader och grädda i 5 min. Sänk till 200 grader och grädda 20-25 min till.
Låt svalna på galler.


Det är så roligt nu när Belle börjar förstå när man tar kort. Då är hon helt blickstilla (om hon nu vill vara med) Så söt. Och så säger hon direkt -Ja titta!
Så får man visa henne bilden och då blir hon super glad.
Är hon inte väldigt lik sin fina pappa?

Hoppas du har en skön Onsdag. Jag ska hämta lilla trollet snart. Längtar.
Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar