Heidi Bakar

Heidi Bakar

onsdag 7 augusti 2013

Supersmarrig Kladdkaka med mintkrokant!!

Go´kväll! Hur är det med er i värmen? Vilken sommar =) Så fantastiskt. Visst känns allt lite lättare när solen skiner!!

Jag har varit i stallet idag på eftermiddagen. Vilken energi det ger mig att vara ute i naturen, helt tyst och stilla. Lovely!

Till mitt födelsedags fika i Måndags bakade jag en kladdkaka som min frisör tipsade om. Med mintchoklad. Mums vad gott det blev och snabbt att göra också. Gott med en klick lösvispad grädde eller vaniljglass =)

Fina hjärtformen jag fick i present.

2 ägg
3 dl strösocker
0,5 tsk salt
3 msk kakao
1 msk vaniljsocker
2 dl vetemjöl
125g smör

Topping:
180 g mintchoklad
1-2 msk grädde


smör och hackade nötter till formen

Sätt på ugnen, 175grader
<Smält smöret och ställ åt sidan.
Rör ihop ägg, socker och vaniljsocker med en gaffel.
Rör i salt, kakao och mjöl och sist smöret.
Smörj och bröa formen.
<häll upp smeten och grädda kakan ca 20min.
Ställ gärna klockan på 16-17min och känn med en sticka. <Den ska vara kladdig men ha stelnat runt kanten.
Låt svalna en stund.

Hacka chokladen.
Värm grädden i en kastrull börja med ca 1 msk. (verkar lite men det räcker)
Häll i chokladen innan grädden börjar koka och ta bort kastrullen från plattan. Rör tills allt har smält.
>Det ska gå att bre ut smeten på kakan utan att den rinner av så är den för tjock ta lite mer grädde.
Bred ut glasyren över kakan och ställ den i kylskåpet till det är dags att servera.
 Mums*

 Fick kakformar med texten LOVE. Så passade på att testa dem när jag gjorde morots cupcakes. Så söta!

Blir säkert superfint om man dekorerar med frosting och strössel. <lite färg :P


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar