Heidi Bakar

Heidi Bakar

söndag 11 augusti 2013

Sirapslimpa

Vilket regn det har varit under morgonen. Ting vände i dörren när hon såg att det ösregnade. Nowa tycker det är ganska skönt. De är så omaka!♥

Bakade en väldigt god limpa igår. Perfekt om du har filmjölk som börjar bli dålig. Går bra att använda i bröd.
Mjukt och lagom grovt för barn. Gick hem hos Belle=)

50 g jäst
50 g smör
5 dl filmjölk
2 tsk salt
1 dl sirap
6 dl vetemjöl special
5-7 dl rågsikt

Smält smör, häll i fil och värm till fingervarmt. Smula ner jäst i en bunke och häll över degvätskan. Rör till jästen har löst upp.
Tillsätt salt och sirap. Häll i mjölet.
Låt degen knådas några minuter. Är den lös så tar du mer mjöl. Den ska släppa kanten utan att vara torr.
Jäs under handduk ca 40 min.
Baka ut degen till två Limpor. Lägg i jäskorgar om du har annars på plåt med bakpapper. Jäs övertäckt ca 40 min. Sätt ugnen på 250℃ i god tid.

Om du har brödet i jäskorgar så vänder du försiktigt upp dem på plåt. Sätt in plåten och Sänk värmen till 200℃.
Grädda brödet ca 35 min. Jag la lite folie över efter 20 min för jag ville inte ha så mörk skorpa. Detta är en smak sak så det väljer man själv. Låt brödet svalna inlindad i handduk.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar