Heidi Bakar

Heidi Bakar

måndag 26 augusti 2013

Amerikanska Brownies & slutprov

Idag gjorde jag mitt slutprov i naturkunskap.. Puuh. Men idag har man lite flyt med frågorna. Måste erkänna att jag inte pluggat lika mycket till det här provet som med matte´n och historia. Så jag var riktigt nervös. Men när jag fick provet kändes det lite lugnare. "men de här frågorna kan jag ju"!!
Så jag tror det gick hyfsat i alla fall. Börjar med religion imorgon. Ska bli intressant faktiskt.


Bakade dessa brownies förra veckan. Måste alltid ha något med choklad i frysen. De här blev praktiska också eftersom det går att hålla dem utan att bli helt kladdig. Bra "tag med" kaka =)

50g hasselnötter
100 g smör
100g mörk choklad 
2 ägg
2 dl strösocker
1,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 nypa salt

Jag tog choklad med 55% kakaohalt men ta 70% om du gillar mycket smak.

Rosta nötterna i en stekpanna lite lätt. Hacka dem lite grovt och låt svalna.
Sätt ugnen på 175 grader.
Smöra en form, ca 20x30cm stor.
Smält smöret och chokladen i en kastrull.
Rör i socker och sen ett ägg i taget.
Häll i mjöl, bakpulver, salt och nötter.
Blanda allt och häll sedan upp smeten i formen.
Grädda i ugnen i ca 20 min.
Den ska vara kladdig och tänk på att den stelnar till lite mer när den har kallnat..


Gillar choklad & nötter ihop. Att rosta nötter höjer smaken väldigt mycket.


Jag kör på mutor ibland när jag handlar själv med Belle. Här är det russin, nötter och några smarties i lilla lådan. Lite lugnare så än att bråka om allting när hon ska ta på precis allt i affären och leka "du kan inte ta mig".. Då brukar tålamodet sina och man tappar bort vad man ska handla.
Såhär, mycket lugnare!!!

Imorgon är det dags för första gången på hundkursen. Ska bli sååå spännande och se hur Ting kommer tycka. Vi känner ju inte varandra så bra än och jag tror det här kommer bli bra för oss.

Jag har tänkt att byta bloggsida. Verkar som den här inte är speciellt bra. Om du har en smartphone kan du ladda ner "blogger" appen och söka på min blogg där så är den anpassad till mobil. <Lättare att läsa då.
Om någon har tips på någon bra bloggsajt så tipsa gärna!

Trevlig kväll.. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar