Heidi Bakar

Heidi Bakar

tisdag 27 augusti 2013

Saftig lingonlimpa & big No-No

Hej Tisdag! Allt väl? En sommardag idag också. Så härligt. Var rädd att första kurstillfället skulle bli i ösregn men än så länge ser det ljust ut! Har i alla fall inhandlat varma och tåliga byxor. Har stått alldeles för många gånger uppe på planerna och frusit.

När vi börjar få slut på bröd i frysen, vilket händer ofta eftersom vi äter väldigt mycket bröd. Så brukar jag göra något snabb bakat bröd. Så igår blev det en rågsikts limpa med lingon. Mjuk och saftig. Inte direkt något grovt bröd men med lite råg i.

5 dl vatten
50 g jäst
50 g smör, rumsvarmt
1 msk salt
1 dl lingonsylt eller rårörda lingon
7 dl rågsikt
ca 7 dl vetemjöl

Rör ut jästen med ljummet vatten- Blanda ner smör, salt lingon och rågsikt.
Låt degen blandas lite. Häll i vetemjöl. Blir den för torr så häll i lite mer vatten.
Låt degen knådas ca 10min. Den ska kännas mjuk men ändå inte kladda fast.
Jäs övertäckt ca 30min.

Baka ut degen till två limpor, avlånga eller runda. Jag la en av bitarna i en jäskorg.
Skär snitt med en vass kniv.
Låt jäsa ca 30 min till.
Sätt ugnen på 250 grader i god tid.
 Innan jäsning

Efter jäsning, 

Sätt in plåten och sänk direkt till 200 grader.
Grädda i 35 min.
Låt svalna i handduk. Skiva upp och frys in men glöm inte och provsmaka en varm, nybakad skiva =)



Jag gillar glitter, pärlor, krimskrams helt enkelt. Och speciellt på Belle och hundarna. Jag tycker verkligen inte att man ska klä ut sina hundar men ibland när jag hamnar på en hundshop som har massa kläder så kan jag inte låta bli att smälta lite.. Hihi.
Tycker det är såååå sött. Och Ting är väldigt frusen av sig och älskar värme så något täcke får det bli riktigt kalla dagar men jag kommer aldrig köpa små skor och ballerinakjolar till henne.
Men lite söta är väl dessa plagg!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar