Heidi Bakar

Heidi Bakar

onsdag 14 augusti 2013

Belgiska Våfflor!!

Våfflor funkar alltid, året om! Och jag gör alltid min våffelsmet själv numera. Det är precis lika smidigt som pannkakssmet fast våffelsmet är tjockare. Belgiska våfflor ska vara tjocka men jag har inget sådant våffeljärn.. Vart finns det? Skulle vara kul och testa för nu gräddade jag dem i ett "vanligt" så då blev de tunna.

Grädda våfflorna innan det är dags att servera. Dela dem i bitar eller servera dem hela med vispgrädde och färska bär. Lika goda kalla tycker jag. Finns mängder av olika smaksättningar men jag gjorde helt naturella den här gången men nästa gång får det bli något annat.

Om du har ett belgiskt våffeljärn får du 4 våfflor men i ett vanligt blir det ca 8 stycken.

2 ägg
125 g smör
2,5 dl mjölk, 3% fett
2 dl vatten
12 g färsk jäst
0,5 tsk salt
3/4 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
6 3/4 dl vetemjöl

Separera äggulor från vitan. Var noga med att det inte kommer gula i äggvitan!!
Smält smöret, tillsätt mjölk och vatten o värm till fingervarmt.
Smula jästen i en bunke och rör ut den med smör/mjölken.
Tillsätt äggulor, salt, socker, vaniljsocker och mjöl. Rör tills smeten är jämn.
Vispa upp äggvitorna till mjuka toppar. Vänd försiktigt ner den med smeten.
Låt vila ca 20min.

Värm våffeljärnet. Pensla med smör och grädda våfflorna gyllene.
Pudra florsocker över.
Servera med vispad grädde och färska bär.


Smaksättningar:

Dumle och Banan
1 påse dumle
2 bananer
Skiva dumlekolorna & bananer tunt och vänd ner dem i smeten innan gräddning.

Kokos
1 1/4 dl kokos
Vänd ner kokos i smeten innan gräddning.

Jordgubb
0,5 liter färska jordgubbar
Skär jordgubbarna i små bitar och vänd ner dem i smeten. Grädda!

Blåbär & Citron
Skal av 4 citroner
1 dl blåbär, färska eller tinade, frysta
Vänd ner fint rivet citronskal och blåbär innan gräddning i smeten.

Choklad
100 g mörk choklad
2,5 msk muscovadosocker, mörkt
Smält chokladen i ett vattenbad och blanda ihop den med sockret.
Vänd ner chokladen i våffelsmeten och grädda.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar