Heidi Bakar

Heidi Bakar

tisdag 13 augusti 2013

Äppel/mandelpizza

Ja testade en ny sorts pizza i Söndags. Nämligen som ett fikabröd i stället för mat. Lite annorlunda men tyckte det blev väldigt gott. Som en äppelpaj fast med pizzabotten!

Jag snålade lite med mascarpone osten så bred på lite extra och var noga med att det täcker ut i kanterna, blir torrt annars. Det är samma deg som man använder till "vanlig" pizza.

Jag gjorde en halv sats och det blev 4 pizzor.


15 g färsk jäst
3 dl ljummet vatten
2 tsk strösocker
1 tsk flingsalt
2 msk olivolja
1 dl durumvete
5,5-6 dl vetemjöl special

Lös jästen med vattnet och häll i resten av ingredienserna. Låt degen arbetas ca 10min så den blir elastisk.
Jäs i ca 45 min.

Fyllning: (räcker till en halv sats pizzadeg)
50 g smör
8 små äpplen
3 msk strösocker
1 msk kanel

1 burk ricottaost, 250g
200g mandelmassa
50 g mandelspån

Sätt ugnen på 250grader.
Skala och klyfta äpplena. Stek dem i smör, socker och kanel några minuter.
Låt svalna.
Kavla ut degen till tunna små pizzor. Bred på ricottaost.Strö över riven mandelmassa.
 Fördela äppelklyftorna över.
 Toppa med mandelspån.
Grädda ca 5-10min.


Servera med mjuk vaniljglass eller en klick vaniljvisp!
(jag missade detta och det saknades något när vi åt dem märkte vi)
*alltid vi*
Hur mycket kan man älska någon?


Ha nu en fin kväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar