Heidi Bakar

Heidi Bakar

måndag 25 februari 2013

Väldigt goda fiskbiffar med senapspasta

Jag testade för första gången att göra fiskbiffar, förra veckan. Tyckte det blev supergott. >Så saftiga och smakrika. Gick snabbt och lätt att göra. 
Till hade jag en pasta som jag smaksatte med lite senap och persilja.
Mums.

Det går att smaksätta färsen på väldigt många olika sätt.
Hackade rödbetor, ansjovis, olika örter, kaviar, oliver, soltorkade tomater till exempel..
Jag tog massor av dill, lök och kapris. Och panerade dem i majsmjöl.

400-500g fisk (går utmärkt att blanda lax och torsk, eller bara torsk/sej)
1 ägg
1 dl grädde
1 tsk maizena eller 2 tsk ströbröd
1 klyfta vitlök
2 msk finhackad rödlök
2 msk hackad dill
0,5 tsk salt
1 krm vitpeppar
1 msk hackad kapris
Olja, smör till stekning
ev panering, sesamfrö, ströbröd eller majsmjöl

Finhacka löken, kapris -lägg detta i en skål.
Dela fisken i mindre bitar och lägg i mixern. Lägg i ägg, salt och peppar.
Mixa i någon minut.
Tillsätt grädde undertiden du mixar färsen-
Tillsätt maizena eller ströbröd om färsen är för lös för att forma biffar av.
Blanda färsen med lök, dill, vitlök och kapris (eller egen smaksättning)
Om du vill panera dem så häll upp det i en skål.
Hetta upp en stekpanna, släng i smör/olja.
Forma biffar med blöta eller oljade händer-vänd dem i paneringen och stek
dem ca 3-4min/sida.


Du kan olja en skärbräda och rulla färdigt alla biffar innan du börjar steka dem men jag tyckte det fastnade även att det var olja på skärbrädan.
Så smidigast att lägga dem i pannan direkt.


Pasta:

1 dl cremefraiche
1-2 tsk dijonsenap
1 msk persilja, hackad

Koka pasta till 4 portioner
Blanda ihop cremefraiche, senap och persilja.
Häll av vattnet från pastan och blanda ihop med senapsröran.
Servera till fiskbiffarna med en sallad.

Det går utmärkt att frysa in fiskbiffarna. Så smidigt att göra dem innan och sen bara göra pastan när man ska äta.!!


Ja helgen blev supermysig. Synd bara att Belle hade feber. Hon har varit lite febrig idag också så det blir väl "vab" för mig imorgon..

-Gujja, gujja som Belle säger.
(Gunga, gunga)

Såhär gör hon ofta när vi är ute.. Knäppis. Bara lägger sig helt platt.
Tycker hon börjar komma in i mer och mer trots nu. Hon testar gränserna hela tiden. Så ofta när jag säger -Nej till något gör hon det gärna 2-3 gånger till bara för att kolla så jag menar allvar.

Nä nu ska jag fortsätta plugga kristendom.. Inte mitt starka ämne kan jag säga men det ska nog gå att trycka in i huvudet!

Natti.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar