Heidi Bakar

Heidi Bakar

onsdag 20 februari 2013

Supergod köttfärsgratäng med blomkålsmos



Idag testade jag ett nytt recept. Blev så gott och nyttigt är det oxå. Om du gillar blomkål är det här något för dig.
Allt-i-ett i ugnen. Smidigt en vardag.

200g nötfärs
1 morot, riven
1 hackad gul lök
2 vitlöksklyftor, pressad
0,5 färsk chili eller 1 tsk chilipulver
1 msk tomatpuré
2 dl krossade tomater
1 tsk oregano
svartpeppar

1 blomkålshuvud
2-3 msk grädde
2 msk strimlad basilika

1 burk kikärtor
1 dl riven ost

Sätt ugnen på 225grader.
Koka upp vatten i en stor kastrull till blomkålen.
Dela den i små buketter och häll i den o lite salt i kastrullen. Låt koka tills den är mjuk ca 10min.
Hetta upp en stekpanna. Bryn färsen i olivolja.
Tillsätt riven morot, hackad lök och chili, vitlök och oregano. Låt allt fräsa nån minut.
Häll i tomatpuré och krossade tomater.Krydda med svartpeppar.
 Koka under lock ca 10min

När blomkålen är mjuk, häll av vattnet. Tillsätt grädden och basilika och kör med en stavmixer till ett mos. Krydda med vitpeppar.
Rör i kikärtorna i köttfärsröran. Häll upp den i en ugnsform.
Bred ut blomkålsmoset ovanpå och toppa med riven ost.
Gratinera i ugnen ca 10-15min tills osten får färg.
Servera med sallad!
Mums..

Jag tyckte inte att det behövdes tex pasta till men det är ju en smaksak =)



Ja tycker faktiskt jag hinner med en hel del när jag och Belle är ensamma. Nu tycker hon det är så roligt att få vara med så idag hjälpte hon mig med knäckebröds baket.
Samtidigt som hon kavlar säger hon
-Baaka, baaka

Vi badade tillsammans som vi brukar och det var supermysigt till....
Belle tar en jätteklunk vatten, sätter i halsen eller sväljer fel så hon spyr rakt ut!
Hela vattnet är fullt av matresten och jag fick verkligen säga till mig själv
-Ta det lugnt nu Heidi, ingen panik.
Haha vilket kaos. Och Belle var helt oberörd och fortsatte leka men jag visste inte om ja skulle skratta eller gråta av all mat som flöt runt. Det va riktigt mycket också..
Uuurk..

Ja de små liven. Inte lätt alla gånger. 

Va det inte väldigt kallt idag? Mina fingrar började värka av kylan när vi var på väg hem från dagis idag. Och då hade jag ändå vantar på mig. Lillan verkar aldrig bli påverkad av kylan för hon slänger sig så gärna i någon snöhög.
Idag när jag kom för att hämta på dagis var alla barnen ute och lekte. Då ser jag belle komma gående med en pulka. Å så sött, mitt hjärta smälte.
Pulkan är längre än hon själv men hon vill göra som de stora barnen (L)

Ha en fin kväll!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar