Heidi Bakar

Heidi Bakar

onsdag 6 februari 2013

Räkwrap

Idag blev jag så sugen på något med räkor och ris. Samtidigt ville jag laga något med tortillabröd (min favorit!) eftersom vi har så mycket av det hemma. (pga inställd tacokväll) Så jag tänkte att jag slåt väl ihop allt-i-ett. Så det blev ett lyckat resultat faktiskt. Testa ni med.

Känns lite som "helgmat" men ändå smidigt att laga en vardagseftermiddag.


Detta var ju grönsaker som jag hade hemma men kan tänka mig att det är gott med purjolök, tomater, cashewnötter, blomkål eller annat nyttigt !!

0,75 dl ris
1,5 dl vatten
500g räkor med skal
4-5 tortillabröd
0,5 paprika
0,5 morot
1 rödlök
ca 2 cm färsk chili
1 vitlöksklyfta
1 bunt broccolibuketter.
1-2msk curry
olivolja
salt o peppar

1dl cremefraiche
0,5 dl sweetchilisås
1 msk ketchup

riven ost ca 2 dl
paprika krydda

Sätt ugnen på 225grader.
Börja med att sätta på riset. Skala undertiden räkorna.
Hacka lök, vitlök, paprika, broccoli och chili. Riv moroten fint.
Hetta upp olivolja i en stekpanna och bryn grönsakerna.
Häll i curry och ev mer olivolja och låt kryddan fräsa nån minut.
Blanda ner riset när det är färdigkokt och salta o peppra.
Häll sist i räkorna, detta gör du när du tagit bort pannan från värmen.

Rör ihop cremefraiche, chilisås o ketcup.
Bred ut en klick av blandningen på varje bröd.
Lägg röran i mitten. Vik ihop brödet till ett paket och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper.
(skarven neråt såklart!)

Om du får cremefraiche-röra över så bred på den ovanpå torillapaketen. Strö på riven ost och toppa med paprika krydda!
In i ugnen 5-10min.


Blev starkt och gott!! Mmm..



Goingen.. Just nu är hon inne i en -Bär mig period.
Bäääa, säger hon och sträcker upp händerna.

Lite svårt när jag ska laga mat...
Är vääääldigt stressande att ha en liten tjej som gråter och säger -Bäääaa
mitt i matlagningen..
Favorit foto-minen =)

Idag hade några elever en jätteintressant föreläsning om jämställdhet för oss i skolan. Va bra det var att se alla siffror och statistik på hur det faktiskt är. Vi tjejer måste kräva mer och våga stå på oss. Vi kan förändra mycket om vi bara bestämmer oss för det. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar