Heidi Bakar

Heidi Bakar

torsdag 28 februari 2013

Bröd med nötter och anis

Ja igår när jag och Belle ändå var hemma hela dagen så startade jag ett brödbak. (med min lilla hjälpreda såklart!) Blev ett bröd med lite råg, nötter och aniskrydda. Fint det!

Detta receptet tar några timmar eftersom degen ska vikas tre gånger med 30min mellanrum och sen är det 2-3timmar jästid efter det men det blir sååå gott. Så har du inget för dig så är det bara att baka på ;0)

15g jäst
3 dl kallt vatten
1 msk honung
2 tsk salt
1 dl rågmjöl
5,5 dl vetemjöl special
1 dl nötter
2 tsk anis

Lös upp jästen med vattnet och häll i allt utom nötterna.
Låt degen gå tills allt har blandats. Då häller du i hackade nötter och låter de knådas in i degen.
Den här degen behöver inte arbetas utan går bra att röra ihop för hand om du ej har någon maskin.!
Låt jäsa 30min under bakduk.

Blöt handen och ta tag i degen. Dra ut en degflik och vik in den mot mitten igen. Upprepa varvet runt.
Jäs ytterligare 30min och upprepa detta totalt 3gånger.
(detta för att få in så mycket luft som möjligt i degen)
Efter sista vikningen ska degen jäsa ca 1 timme.

Mjöla en kökshandduk och häll försiktigt ut degen på den.
Dra ut den till en fyrkant och vik ihop den till ett paket.
Lägg skarven neråt och vik in handduken löst  över degen-
Va försiktig när du bakar ut brödet så inte all luft som du vikt in försvinner!

Jäs brödet ca 1-2timmar.
Sätt ugnen på 250grader i god tid.
Ställ en plåt i mitten som ska bli riktigt varm.
Stjälp försiktigt upp degen på ett bakplåtspapper.
Förbered 2-3 isbitar bredvid ugnen.
Låt pappret med brödet glida in på den heta plåten. Tag hjälp av en skärbräda eller bricka.
Kasta in isbitarna i botten och stäng snabbt luckan.

Grädda i 15min.
Öppna luckan och vädra nån sekund.
Gör detta var 5e minut tills brödet har stått inne totalt 35min.
Låt det kallna på galler,
Klart!!

Mina bilder vägrar ladda upp sig så det får bli ett inlägg utan bilder, tyvärr.

Ja ha pluggat kristendom nu i 2 kvällar.. Håll tummarna för mig imorgon. Puuh så mycket att hålla reda på. Natti.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar